HVERDAG- UTFORDRINGER VED Å LÆRE TEGNSPRÅK.

 

Det er ikke bare lett, når hjernen styres like mye av det venstre som av det høyre.

 

Noen av dere husker kanskje at jeg driver å lærer Ed Sheeran sin sang, Perfect, på tegnspråk. Jeg kan, som tidligere nevn, alle tegnene, så det er på en måte i boks. Likevel har jeg noen utfordringer som møter på andre utfordringer. Sangen går noen ganger litt raskt. Jeg sliter litt med stive hender, men etter hvert som jeg blir tryggere på tegnene så går det også bedre. 

En stor utfordring er at jeg har litt problemer med å lære meg hele sangen uten til. Jeg kan sangen, men jeg glemmer noen ganger rekkefølgen og når sangen går litt raskere enn ellers detter jeg fort ut. Sånn er det jo bare. Jeg kan sånn ca. hele sangen uten til nå da, trur jeg. Jeg må bare pugge den litt til, så går det seg til. Det er likevel ikke det som er den største utfordringen. 


Sangen har endelig en musikkvideo.
 

Den største utfordringen er at jeg ikke er typisk høyrehendt, selv om jeg er høyrehendt. Jeg skriver med høyrehånden, men jeg gjør veldig mye annet, spesielt småplukk med venstrehånden. Når jeg sitter å gjør tegnene greier jeg ikke helt å styre at det er høyrehånden som er hovedhånden til å gjøre tegnene. Håper dere forstår hva jeg mener, for det var ikke bare lett å forklare. 

Det blir derfor litt rot, når jeg går fra det ene tegnet til det andre og brått bytter på hendene slik at det plutselig er venstrehånden som gjør hovedtegnet i stedet for høyrehånden. Tegnet blir jo sikkert det samme, det blir bare ikke like fin flyt over det og det tar på en måte mer tid også. Da blir det ekstra utfordrende der sangen går litt fort. Jeg må rett og slett lære meg å bare være høyrehendt. 

 

Er du typisk venstre- eller høyrehendt? 

 

__________________________________

#hverdag #tegnspråk #edsheeran #perfect

__________________________________

14 kommentarer
    1. Jeg er typisk høyrehendt..Og i tegnspråk så MÅ man velge seg en aktiv hånd, hvis ikke blir det tungt å se på…Det kan være venstre ELLER høyre, for det spiller ingen rolle, men det må være gjennomført 🙂 Så spennende du holder på med dette, får vi SE når du blir ferdig? 🙂

    2. frodith: Ja, det er akkurat det- det blir fryktelig rotete når man blander begge hendene. Ikke bare blir det tungt å se på, det blir tyngre å gjennomføre også 😛 he he.. Men det går seg til- jeg må bare bli vant til å bruke høyre. Trur nemlig jeg hadde gjort det bedre med høyre enn venstre 🙂

      Ja, blir jeg noen gang ferdig og får til å filme det, så skal jeg vise 😀

    3. Så gøy at du prøver deg på dette…jeg hadde nok ikke klart det nei..er en kløne i å huske sanger….Du får ta en video når du har øvd litt da…så vi får se….ha en god kveld!

    4. Artig,, har jo lest før om at du satte i gang med dette 😀 Kan meget godt forestille meg utfordringa. Sliter jo masse med å lære sanger utenatt i koret.. skulle vel lært en pugge teknikk.. men det er ikke lett altså.. Lykke til.. forøvrig så er jeg typisk høyrehendt. Men når jeg skriver touch på tastaturet,, så er det de ytterste fingrene på høyrehånd jeg trøbler mest med. Altså.. det hadde da fint lite med innlegget ditt å gjøre 😛

    5. dedicat: Det er jo ganske mye tekst i denne sangen, så å huske rekkefølgen er ikke bare lett, men hørte på den 5 ganger på rappen i sta og det hjalp 😛 he he..

      Joda- det hadde jo masse med innlegget å gjøre det da 😀 Jeg bommer faktisk mest på knappene på tastaturet med høyrehånden jeg også 😛 Spesielt på L, og Å.. Det blir som regel K og P 😛 ha ha

    6. Du er jammen tøff som holder på med dette! Håper vi får se resultatet til slutt????? Jeg er typisk høyrehendt… og tror jeg bør gå inn for å lære meg litt tegnspråk siden min kjære bruker det i jobb, og prinsessa studerer det… gjett hvor mye de kan si bak min rygg lissom….. 🙂

    7. Søtmonsen ): Det er en av mine absolutte favoritter noen gang <3 Og vips har jeg knekt koden og kan vise dere 😀 Håper i alle fall det skjer snart 😉 he he

    8. Jeg er venstrehendt, men måtte lære meg skrive med høyere fordi lærerinna mi likte ikke at jeg la armen oppi det jeg skreiv. Jeg kan gjøre alt med begge hender.

    9. Atle: Ja, ofte ser man at venstrehendte vrir hånden litt sånn opp slik at de ikke skal dra hånden over det man skriver 🙂 Jeg har ei søster som er venstrehendt, faktisk 🙂

      Før i tiden var det vel også litt sånn at det ikke var “ok” å være venstrehendt. Når jeg var rundt 14 år så satt ei nabokjerring og fortalte at hu tvang jentungen sin (som var noen år yngre enn meg) til å skrive med hlyrehånden fordi hu ikke var fornøyd med at hu var venstrehendt, og at hu den gang hadde lært å gjøre alt med høyrehånden. Dette var på tidlig 2000 tallet liksom :O Jeg syns det var meget spesielt og kunne ikke skjønne hvorfor hu ikke bare kunne godta datteren sin for slik hu var.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg