HVERDAG- HVORFOR JEG LÆRER EN SANG PÅ TEGNSPRÅK.

 

Tegnspråk er vakkert! 

 

Det kom fort spørsmål om hvorfor jeg i det hele tatt skulle lære tegnspråk, og hvorfor akkurat en sang. Svaret er enkelt. Det er min eneste sjanse til å kunne skryte av at jeg kan “synge”. Jeg har ikke sangstemme, men med å lære tegnspråk trenger jeg ikke å bruke stemmen. Heldige folk rundt meg. 

Jeg syns tegnspråk er vakkert. Og hvor fantastisk er det ikke å kunne kommunisere med de som kun hat tegnspråk som språk? Og, hvor fint er det ikke at man kan synge en sang til de? Det er jo bare vinn vinn å lære tegnspråk. Men jeg har møtt på noen utfordringer jeg må lære, så det gjenstår litt jobb enda. 

 

Kan du synge uten at folkene rundt deg vil hoppe ut for et stup? 

 

_________________________________

#hverdag #tegnspråk #tegn #språk #sang

_________________________________

10 kommentarer
    1. Den aller største utfordringen med å lære tegnspråk , og ikke bare TEGN, er at grammatikken i språket er helt annerledes enn norsk. Så oversette sanger til rent TEGNSPRÅK krever mye. Men å lage en slags norsk med tegn-variant vil du klare FINT 🙂 Og det er det mange som oversetter sanger gjør. Men ikke alle. 🙂 Jeg synger også bedre på tegnspråk enn med stemme tror jeg 😀

    2. Gøy å lære noe nytt uansett syns jeg..men akk..har ikke hue til det nå..husker jo ikke hva jeg skal samme dag engang…hihih..så overlater sånt til dere unge…hihih.. ha en god kveld!

    3. frodith: Ja, nå oversetter ikke jeg sangen til norsk, men lærer kun ut i fra hvordan sangen allerede har blitt tolket på tegnspråk, på amerikansk 🙂 Men, da tar jeg det som at tegnspråk er forskjellig fra land til land 🙂

      He he.. Men uansett kan vi jo skryte av at vi kan synge (bare jeg lærer meg sangen da 😉

    4. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, det er alltid gøy å lære noe nytt 😀 Og jeg har lært meg alle tegnene til sangen, men jeg må pugge de mer slik at jeg kan gjøre de kjappere, og jeg må lære meg sangen slik at jeg veit hva neste tegn er 😛 Har litt problemer med å lære sangen i riktig rekkefølge 😛 ha ha

    5. Margrethe: Jeg kan ikke synge i det hele tatt, men jeg gjør det likevel, i dusjen og i bilen når jeg er aleine 😛 ha ha…

      Det er veldig gøy å lære, men litt utfordrende også 😛

    6. Du kan ha blitt inspirert av Frodith som innimellom legger litt ut tegnspråk på bloggen. Jo, det er vakkert og lærerikt, innimellom ser jeg på tegnspråknytt på NRK. Veldig artig og vakkert. Ha en fin dag.

    7. Helge: Ja, så klart- med min interesse for tegnspråk var det bare flott at det viste seg at Frodith var ekspert på dette 😀 Jeg så på tegnspråk nyheter når jeg var liten- ikke så mye nå lenger, NRK er bannlyst her i huset 😛

    8. Det er noe som heter at “Alle kan synge” og i Bodø har det faktisk vært et prosjekt kor med det navnet i mange år. De starter opp med nytt prosjekt hvert halve eller hele år. 🙂 Jeg kommer aldri til å bli noen stor sanger. Men jeg begynte i Mannskoret i en alder av 63 år,, og har ikke angret et sekund. Det er helt herlig.. 🙂

    9. dedicat: Ja, alle kan synge, men det er langt i fra alle det er like kjekt å høre på 😉 ha ha.. Jeg synger hele tiden jeg, når jeg er aleine, og det er helt greit for meg 🙂

      Sang og musikk er flott, men jeg har ikke så stor interesse for det sånn egentlig. Musikk betyr liksom ikke så mye for meg, slik det betyr for så mange andre- men jeg liker musikk og hører på det i ny og ned, mest nå i mørketiden, faktisk 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg