FOTO- MÅNEN.

 

Jeg har aldri tatt bilder av månen før.

 

Jeg burde heller ha prøvd meg i går, når månen var større og nærmere. Objektivet mitt er ikke det beste til slike bilder og i dag var månen litt vel langt borte. Kvaliteten var ikke så verst til å begynne med, men siden bildene måtte croppes/beskjæres en del for å i det hele tatt se månen synker kvaliteten mye. 

Jeg har aldri tatt bilder av månen før så jeg måtte faktisk inn å lese litt tips om hvordan å ta bilder av månen. Jeg trengte tips til hvilke innstillinger jeg burde bruke. Jeg tok meg ikke bryet med prøve å finne det ut selv, for å være helt ærlig. Jeg fant en innstilling og prøvde meg kun med den innstillingen. 

Innstillingen var som sagt ikke så dum, men jeg har litt feil objektiv i forhold til at månen var så langt unna. I tillegg er det helt sykt kaldt ute, så jeg orket ikke å stå å prøve meg frem heller. Jeg plasserte kameraet på taket til bilen og sto og balanserte i døråpningen med selvutløser. Alt for kaldt til å stå sånn lenge. 

Jeg får heller vente til neste fullmåne, slik at månen er større og nærmere. Men nå veit jeg i alle fall sånn ca. hvilke innstillinger jeg skal bruke og da er det bare til å prøve seg frem til man blir fornøyd. Jeg syns ikke disse bildene blei så aller verst for å være første gang, selv om jeg ikke er helt fornøyd. 

 

Tar du bilder av månen? 

 

___________

#foto #månen

___________

22 kommentarer
    1. Tone V. Vinningland: Takk 🙂 Ja, skal ikke klage med tanke på at jeg ikke har et bra objektiv til slike bilder, men hadde månen vært nærmere hadde det nok blitt bedre 😀 Så jeg smører meg med tålmodighet til neste fullmåne 🙂

    2. Jeg liker månen. Den legges til det feminine prinsipp, men jeg tror det er byttet om. Det er solen som representerer det livgivende lyset, og det er månen (manen) som reflekterer lyset og livet.
      I eldre tider var det 13 måneder i året og alle månedene hadde 28 dager. Dette fordi det faktisk er 13 fullmåner i et år, men man innførte en forvirringens kalender.
      Man har byttet om fra månekalender til solkalender. Selv bibelen sier at det er månen som viser tiden. Vi har måneuret med sin nymåne og fullmåne, og månekvarterene, og om hver måned startet med nymåne, så visste vi alltid sånn circa hvor i måneden vi var.
      Hvis du åpner begge håndflatene dine så har du 14 fingerledd på hver hånd. Det er to på hver tommel. Slik har du hele måneden i hendene og kan telle på fingrene og legge info til hver dag. Månekalenderen har mye info og viser når det er best og så å høste. Prinsippet er det samme med Året. Nymåne er vintersolshverv og fullmåne er sommersoplshverv.
      De fem fingrene er ukedagene og de to store feltene i håndflaten er helg med lørdag og søndag.
      Før i tiden hadde man faktisk mer kontroll på tiden, enn i vår moderne tid, ganske rart egentlig…

    3. DEt var flotte bilder dette da! ja..jeg syns også det er gøy å “studere” månen på nært hold…hihih..

    4. Hei!
      Det var veldig fine bilder av månen 🙂 man må ha god zoom/objekt for slike bilder – og det ser det ut til at du har 🙂
      Jeg har et speilreflekskamera jeg skulle hatt nytt objekt til… men bruker jo bare kamera på mobilen jeg så……..
      Ønsker deg en flott søndag!

    5. Det var slett ikke verst 🙂 Jeg har prøvd noen ganger.. men klarer aldri å fange inn magien man ser med det blotte øyet. Og jeg har jo ikke tålmodighet med å prøve meg frem med innstillinger.. 😛 Men lykke til i jakten på månen 😀

    6. Straycat: Hei 🙂 Tusen takk for en hyggelig og informativ kommentar 🙂 I mine yngre dager var jeg veldig opptatt av stjernetegn, planeter og måner, så mye av dette visste jeg allerede, men var veldig greit med en oppfrisker 😀

    7. dvergpinschere i mitt hjerte: Tusen takk 😀 Jeg skulle gjerne hatt månen mye større, men jeg har allerede beskjært bildene mer enn de tåler, så det fikk bli med dette 🙂 Men gøy er det 😀

    8. Etdiktomdagen: Tusen takk 🙂 Jeg skulle trengt et enda bedre objektiv. Hadde det vært fullmåne, eller bare at månen var enda nærmere så hadde det blitt så mye bedre 🙂 Men jeg er klar til neste fullmåne jeg nå 🙂 Månen er jo så fin 😀

    9. dedicat: Takk 🙂 Nei, i går var det så sykt kaldt ute at jeg trudde jeg skulle dø- helt seriøst, så det blei kun med å prøve én innstilling og fem bilder 😛

    10. Iselin Renée: Ja, jeg har vel prøvd et par ganger tidligere å ta bilde av månen med mobilen og da blir det bare en prikk der også 😛 Men det hjalp å få en konkret innstilling å følge 😀

    11. Jeg syntes bildene dine ble ganske fine jeg :o)) Det er en stund siden jeg har forsøkt å ta noen bilder av månen, men jeg gjorde noen forsøk for noen år siden. Da fikk jeg et par som var ganske gode…

    12. Vera Lynn: Takk 😀 De blei jo ikke så verst, men de er litt i overkant mye croppet/beskjært, så skarpheten er ikke helt der jeg vil ha de, men ellers hadde månen blitt så liten i en stor svart rute 😛 He he.. Men jeg skal prøve meg igjen den er stor og fin 😀 Kanskje jeg skal ønske meg et nytt objektiv i julegave i år 😛

    13. Margrethe: Nei, mobilen gir ikke gode månebilder (kanskje litt hvis det er supermåne og den er så stor at man føler man kan ta på den)- da blir det mer en hvit flekk på himmelen bare 🙂 Men det blir jammen ikke så bra med speilrefleks heller, hvis man ikke bruker riktig innstillinger 🙂 Jeg har brukt “riktige innstillinger”, men jeg har helt feil objektiv, så kunne sikkert prøvd å variere litt, men det var så sykt kaldt den kvelden så jeg orket ikke 😛 ha ha

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg