HUND & KATT- VERDT Å VITE #1

 

Man lærer så lenge man lever. 

 

Alle gjør vi ting i beste mening for dyrene våre. Er man usikker på noe spør man gjerne om tips og råd i fra andre. Det finnes like mange svar på et tema som det finnes dyreeiere så det er noen ganger vanskelig å vite hva man skal gjøre. Man må rett og slett bare velge det som føles riktig for seg og sine dyr. 

Men så lærer man så lenge man lever, og enda godt er det. Jeg var på seminar for et par helger tilbake, noe som gav meg flere overraskelser jeg ikke trudde jeg skulle få, både på godt og vondt. Spesielt et tema gav meg et nytt syn og mest sannsynlig svaret på noe jeg har lurt på veldig lenge. Hundens tenner! 

 

VERDT Å VITE #1 – TENNISBALL


Trier (20.01.10-14.09.14). Står å tisser med tennisballen i munnen. 

Hvor mange er det som leker med tennisball med sine hunder? Jeg har alltid lekt med tennisball med mine hunder, gjennom alle år. Jeg sluttet egentlig med det når jeg hadde Trier. Min første ulvehund, for de som kanskje ikke veit det fra før. Grunnen til at jeg sluttet var fordi han tygget de opp i minst tusen biter. 

Han til og med svelget en liten bit en gang, og det var da jeg sluttet å gi han tennisballer, selv om det var han sin absolutte favorittleke. Han elsket å ødelegge alle lekene sine. Heldigvis ødela han kun sine egne leker, og tygget ikke på andre ting i hjemmet. Han var dyr i drift sånn sett. Tilslutt fikk han kun billigleker. 


Man kan se at tennene i underkjeven har begynt å bli mindre. 

Etterhvert som Trier blei eldre begynte tennene i underkjeven å slites bort, uten at jeg visste hvorfor. Han var ikke trang i underkjeven, og hadde et korrekt bitt ellers, så det var ingen åpenbar grunn til at tennene plutselig skulle slites bort. På slutten hadde han kun stubber igjen av fortennene i underkjeven. 

Ene foreleseren på seminaret var spesialist på tenner på dyr. Jeg blei mildt sagt sjokkert når han sa at man absolutt ikke skal leke med tennisballer med hundene. Når han forklarte hvorfor sa det seg på en måte selv. Det er så mange ting som plutselig blir opplagt når man får beskjed om det. Nå har jeg lært. 


Her er 6 tenner slitte, hvorav 4 av tennene nærmest er helt borte. 

Grunnen til at man ikke skal bruke tennisball er pga stoffet rundt tennisballen. Den tiltrekker seg sand og grus som altså sliter på tennene når hunden tygger på den. Jeg kan ikke si med 100% sikkerhet at det var pga tennisballer tennene til Trier blei slitt, men det er den eneste grunnen jeg kan komme på. 

Man må gjerne leke med ball med hunden, men man bør altså styre unna tennisballer og andre baller med stoff rundt som sand og grus lett fester seg i. Nå var det heldigvis kun fortennene i underkjeven på Trier som blei slitt og det er ikke akkurat de tennene de har mest bruk for. Men verdt å vite om tennisball. 

 

Visste du dette om tennisball og tennene til hunder? 

 

______________________________________________

#hundogkatt #tips #verdtåvite #tenner #tennisball #slitasje

______________________________________________

12 kommentarer
    1. Nei det viste jeg ikke..men er ikke noe ball dyr disse dvergene…så har ikke det problemet…så flotte bilder av Trier..Man lærer stadig noe nytt med hund i hus..

    2. dvergpinschere i mitt hjerte: Jeg har heller aldri vært klar over det, men det var jo liksom så opplagt når han fortalte om det 🙂 Og det er jo greit å vite til fremtiden 🙂

      Ja, man lærer alltid noe nytt med hund (eller dyr generelt) i hus og det er så gøy 😀 Selv om alt ikke er like hyggelig (jeg holdt på å spy av alt tannlegen viste bilder av og fortalte om- mest fikk jeg lyst til å banke eierne av disse dyrene) :O

    3. Det visste jeg faktisk ikke, men som du sier. Det sier seg jo litt selv når man bare tenker seg om. Heldigvis bare andre type baller her i huset. 😉 Takk for tips! 🙂

    4. Malinshjerte: Ja, det er liksom veldig logisk når man bare tenker seg om 🙂 Det samme gjelder jo disse taulekene- de samler også sand og grus i seg :O Ikke at jeg bruker de heller, men har jo gjort det tidligere med mindre raser :/ Enda godt man lærer så lenge man lever 🙂

    5. Det viste jeg ikke. Men ja man lærer heldigvis så lenge man lever. Så da blir det slutt på tennisballer her i huset 😊 takk for tipset 😊

    6. Anonym: Heldigvis finnes det andre alternativer på markedet 😀 Og, var noen som også sa at dette stoffet festet seg i tarmer og magesekk når de fikk det i munnen (det løsner jo litt når de biter), og da fikk jeg jo helt mark :O Null mere tennisball 😛

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg