HUND & KATT- NÅR MAN IKKE FÅR TAK I VETERINÆR!

 

At det skal være så vanskelig å få tak i en veterinær! 

 

I går kom Mini hjem og haltet. Han ville ikke gå på det ene bakbeinet i det hele tatt. I tillegg var han full av avføring bak i den evig lange pelsen sin ved rumpen og halen. Jeg blir jo alltid litt vel mye, veldig mye faktisk, hysterisk når dyrene mine ikke er friske, eller har blitt skadet. Stakkars pusen min! 

Jeg tok han med inn i dusjen for å vaske han og for å se om jeg kunne se noen synlige skader. Den katten der har så mye pels, til tross for at han er halvbarbert etter floker i pelsen, at det er umulig å se noe. Men han er ikke hoven, eller noe, så hoggorm har jeg utelukket. Det er nok villkatten. 

Siden han ikke hadde noen synlige sår, og det var søndag i går, tok jeg meg ikke bryet med å ringe veterinærvakten. Da hadde jeg måtte reist inn til Farsund, eller Kristiansand. Ikke at det er noe problem selv om det er 1 time å kjøre én vei, både til Kristiansand og Farsund, men jeg veit hvordan det er.

“Er du sikker på at det er noe galt med dyret ditt? Spiser og drikker han normalt? Se det an til i morgen du, så kan du heller ringe tilbake da”. Og i går var det i grunn helt greit at jeg tok svaret på forskudd og ikke ringte. Han spiser og drikker normalt og koser som vanlig. Han har “bare” veldig vondt i beinet. 

Men i dag skal vi til veterinær okke som. Jeg trur som sagt at han har vært i slosskamp, igjen, og at det for en gang skyld var villkatten som vant. Han har nok mest sannsynlig fått seg et bitt i bakbeinet, noe som er veldig vondt og trenger litt antibiotikabehandling. Men det var pokker ta meg ikke lett å få time.

Jeg ringer min faste veterinær, som viser seg å ha stengt i dag. Hu oppgir nr. til ei som jobbet for henne i ferier og slikt, som jeg altså har vært en del hos med hundene opp igjennom årene. Jeg velger likevel å ringe til de i Lyngdal. De oppgir nummeret til samme person. Javel, så får jeg vel ringe henne da.

Jeg ringer og får beskjed om å legge igjen en beskjed på SMS. Jeg sender melding, men nå, 2.5 timer seinere, har jeg fremdeles ikke fått svar, selv om jeg har ringt en gang til for en time siden. Altså, jeg nekter å vente til i morgen med å besøke veterinær, siden dette skjedde i går. Jeg har ventet lenge nok.

Så jeg har ringt til de to andre veterinærene i Mandal, hvor den ene ikke svarer, selv om jeg har ringt 3 ganger, og de andre var fullbooket hele dagen og vel så det. Jeg ringer til Farsund, men de var fullbooket de også. Så jeg ringer til en klinikk i Kristiansand, som også er fullbooket. Og jeg ringer til Søgne. 

Søgne er også fullbooket. Seriøst? Jeg har altså ringt til 8 forskjellige veterinærer hvor de enten ikke svarer, eller er fullbooket hele gjengen. Hva skjer med det liksom? Jeg prøver til slutt en klinikk i til i Kristiansand og fikk heldigvis time i dag kl. 13.30. Makan til stress! Men nå har vi i alle fall en time. 

Utfordringen nå er å holde Mini inne. Han går ikke på do inne, i det hele tatt, men jeg har jo holdt han inne siden i går ettermiddag og han var på døren for litt siden og maste om at han ville ut. Han ombestemte seg heldigvis og ligger nå rett ut på sofaen og sover. Krysser fingrene for at det ikke er så ille. 

 

Blir du hysterisk når dyrene dine er skadet, eller syke? 

 

________________________________

#hundogkatt #katt #skadet #veterinær

________________________________

10 kommentarer
    1. Så kjipt at det skal være så vanskelig å få time :/. Her får man time fort men de er svindyre, skriver med gaffel. Masse lykke til, håper mini blir bra fort og får noen smertestillende og medisin for å bli bra i en fei <3

    2. Ja jeg blir nok litt hysterisk..men klarer som regel å se det an om det ikke er så ille..men om jeg selv vil ha time..ja da SKAL jeg inn, okke som…da drar jeg ned og venter…hihih..men har en dyrlege som har sånn akutt hjelp innimellom…Utrolig at det skulle være så vanskelig…ish…dårlig.. Men har lest at du har fått ordnet det! phuu

    3. Jaaa, jeg blir ganske hysterisk når pusene mine ikke har det bra. Nå er de innepuser, så det blir ikke noe slåsskamp, med store skumle villkatter heldigvis.
      Håper det ordner seg for Mini, og det vonde benet leger seg selv. Trodde ikke det var så vanskelig å få time… Jeg er heldig, for skjer det noe har jeg legevakt 15 min unna + at det er skjelden at vanskelig å få time hos min faste veterinær :o))

    4. ladyaugust: Jeg har aldri vært med om lignende, at samtlige veterinærer er fullbooket på samme dag :O Jeg mener, som regel er kanskje én veterinær opptatt, men nå måtte jeg ringe til 9 forskjellige! Det er jo helt vilt.

    5. frodith: He he- nei, de blir nok ikke like hardt skadet, eller syke heller <3 Han hadde rett og slett et veldig betent sår etter at en villkatt har bitt han i beinet i en slosskamp.

    6. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, er det tydelige sår så vil jeg ha time på dagen- helst på timen 😛 Jeg mistenkte jo at det var et bitt fra den andre katten, noe som jeg veit gjør veldig vondt og kan bli betent. Så, når jeg da hadde vurdert det på søndag så var det uaktuelt å vente til tirsdag, som noen veterinærer foreslo siden det var fult over alt. Med tanke på hvor betent såret hadde blitt fra søndag til mandag er jeg glad for at jeg sto på mitt og fikk han til veterinæren i går <3

    7. Vera Lynn: Sånn sett er det mye bedre med innekatter <3

      Ja, nå har han fått antibiotikakur på fem dager, pluss noe smertestillende, så nå krysser vi fingrene for at det er nok 🙂 Han må være inne i 5 dager, minst, og det er helt krise for han. I skrivende stund står han å skraper febrilsk på døren for at han vil ut. Men jeg må bare ta meg sammen og ikke få dårlig samvittighet- det er verre om jeg slipper han ut enn at jeg holder han inne, jeg får trøste meg med det 😛

      Jeg har aldri vært med om at samtlige veterinæren har vært fullbooket på en og samme dag- hva skjer med det liksom :O Greit nok at min faste veterinær kan ha vært fullbooket, hu jobber liksom aleine, men når alle er fullbooket da er det brått krise altså 😛 Men det løste seg heldigvis hos det 9. veterinærkontoret jeg ringte 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg