FOTO- HVITVEIS, I MANGEL PÅ NOE Å TA BILDE AV.

 

Jeg trenger et nytt objektiv! 

 

Etter at det hadde sluttet å hagle, regne og blåse som en gal tok jeg med meg Petter og kameraet og nesten løp ut. Det var det tredje forsøket å unngå regn og alle gode ting er tre, sier det. Vel, akkurat i det jeg tok frem kameraet begynte det å regne. Det varte heldigvis ikke så lenge, så da er det greit. 

Kameraet er ikke hundre prosent vanntett liksom, men litt dråper må det alltids tåle. Jeg må ha nytt objektiv likevel da, typisk nok. På et eller annet vis har jeg greid å få et hakk i linsen! Jeg veit da pokker hvordan, eller når, en jeg har hatt skikkelig problemer med fokuseringen i lang tid, egentlig. 


1. 


2.


3. 


4.


5. 


6.

Ingenting er mer kjipt enn et kamera som ikke vil fokusere! Døds irriterende. Jeg kan så klart bruke manuell fokus, noe jeg ikke gadd å prøve i dag for å se om kameraet var helt på trynet, men det går liksom ikke når jeg skal ta bilder av Petter i full fart. Da trenger jeg automatisk fokus på kameraet.

Så, da blir det å måtte kjøpe et nytt objektiv da, som ikke har hakk i linsen! Og så må vi trykke litt på innstillingene på kameraet i håp om at det vil hjelpe enda litt til. Jeg må ha et kamera som fungerer liksom. Man ser jo bare på bildene over hvor irriterende det er med et fokus som ikke er helt bra.

 

Bruker du ofte manuelt fokus når du tar bilder?

 

___________________

#foto #hvitveis #blomst 

___________________

16 kommentarer
    1. Nydelige bilder dette da! og til og med dråper!! herlig…hihih..men skjønner din frustrasjon! Når jeg ikke får til å finne fokus så blir jeg så irritert, og bare MÅ få det til..grrrr…Ha en god kveld!

    2. Synes bilder litt off fokus blir fine jeg da og jeg bruker kun manuell fokus og alltid manuelle innstillinger. Hvorfor ? Jeg begynte slik 🙂

    3. Flotte bilder, som alltid!
      Ah, det spørsmålet ditt på slutten sliter jeg forresten litt med å svare på da jeg er litt usikker. Jeg vet sånn ca. hvordan jeg får tatt de fleste type bilder jeg vil ta nå, men jeg er ikke like skråsikker når det kommer til hva alle de forskjellige innstillingene og sånn heter. Er ganske lite teknisk av meg akkurat når det kommer til det.
      Du, jeg fikk plutselig lyst til å utfordre deg. Så gjennom den forrige bloggen din litt i går og kom blant annet over en fotokonkurranse som endte opp med at jeg havnet i finalen sammen med to andre basert på et spesifikt tema du hadde gitt oss på forhånd.
      Nå har jeg lyst til å utfordre deg litt. Ikke til noen konkurranse, men bare til å ta et bilde som du skal legge ut her inne, altså i et fremtidig blogginnlegg på din egen nåværende blogg, DEN som jeg kommenterer på nå xD. Dette er selvfølgelig ikke noe jeg verken vil eller skal prøve tvinge deg til, men HVIS du går med på utfordringen vil jeg at tittelen/ temaet skal være “Noe reflekterende og forstyrrende.
      Bare en random tanke jeg fikk, også har jeg ikke så mange aktive bloggvenner å utfordre for tiden, ihvertfall ikke som er såpass glad i foto som det du er! ^^ Så da ble det deg jeg valgte å utfordre noen lunde spontant her nå.

    4. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, og med et hakk i linsen akkurat der man pleier å flytte fokuset til, så er det enda mer frustrerende- men jeg har ønsket meg nytt objektiv lenge, så jeg bør vel bare være glad? Ha ha.. Men, jeg har så sinnsykt mye utgifter for tiden, hele tiden, hver måned (jeg tuller ikke), så det passer i grunn litt dårlig altså 😛 Jeg skal teste ut kameraet litt mer i dag for å se om jeg greier å finne en juksemetode 😉 he he

    5. Søtmonsen ): He he.. Takk 🙂 Måtte ha maaaaaange forsøk for å få kameraet til å fokusere, og det var ikke lett å ta bilde da heller, da fokuset forsvant underveis 😛 ha ha.. Men men, skal prøve litt til og så blir det nytt objektiv etter hvert 🙂

    6. suttung: Noen bilder blir hlt klart fine off fokus, men når man skal fokusere på detaljer må man liksom ha fokus 🙂 Jeg bruker ikke så ofte helt manuelle innstillinger da jeg som regel tar bilder av dyr i fart- da er det ikke akkurat lett å finne riktig innstilling i farten 🙂 Men når jeg er på tur aleine, uten hund, så bruker jeg mer manuelle 🙂 Nå bruker jeg oftest halv manuelle innstillinger. Når jeg tar bilder av blomster, for eksempel, er det helt greit med manuelt fokus, men det blir ikke like lett med dyr i fart igjen 🙂

    7. Aylar Von Kuklinski: Takk 🙂 SÅ lenge det blir bilder kan vel innstillingene hete hva de vil, tenker jeg 😉 he he..

      Ohh, den utfordringen tar jeg 😀 Men kan ikke love hvilken dag da, men skal prøve i nærmeste fremtid- og samtidig nevne det for flere, så kanskje de vil være med 😀

    8. Ikke sant! ^^
      Så bra, og så bra – syns ikke du skal love noe konkret dag heller, for stress og hastverk og sånn, i håp om å rekke noe til et spesifikt tidspunkt.. Vel, folk er forskjellige, men jeg fungerer ihvertfall best upresset xD
      Blir spennende å se hva du ender opp med når det dukker opp en gang! ^^

    9. Aylar Von Kuklinski: Jeg jobber i grunn bra under press, men er ikke så gøy å løpe rundt ute for å ta bilder (liker beste å ta bilder ute) når det regner, for eksempel 😛 Garantert at det regner hele uken hvis jeg må være ferdig innen en viss dag 😛 ha ha

    10. Bruker mest manuelt fokus ja.. skulle ønske jeg bedre på innstillinger..men orker ikke sette meg inn i så mye…hehe..
      Syns dette ble vakre bilder av hvitveisen, men man må ha et kamera som funker optimalt når man er glad i å ta bilder :)) Lørdagsklem <3

    11. annebe: Ja, siden jeg tar bilder av blomster (f.eks) og hunder om hverandre står min alltid på automatisk fokus når jeg er på tur 🙂 Hvis jeg er på et sted langt inn i skogen der jeg ikke trenger å ha like mange øyne i nakken for å følge med på hundene (annet enn at jeg må være forberedt på at de løper rett på meg) og jeg finner et motiv jeg vil prøve meg litt på med ulike innstillinger bytter jeg over til manuelt 🙂

      Ja, må i alle fall ha tingene på stell da- kan ikke ha et hakk i linsen mitt i motivet liksom 😛

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg