PERSONLIG- JEG KAN IKKE REDDE HELE VERDEN!

 

Er det meningen at jeg skal få dårlig samvittighet for at jeg har kjøpt meg en bolle? 

 

Jeg kunne virkelig ønske at jeg kunne stoppe hungersnøden i hele verden. Jeg kunne ønske jeg kunne stoppe krigen i hele verden. Jeg kunne ønske jeg kunne betale alle regningene til alle de som ikke har råd til å betale alle regningene sine. Jeg kunne virkelig ønske at jeg kunne gjort alt dette. 

Dessverre kan jeg ikke det. Jeg er en helt vanlig dødelig person som jobber hardt for at jeg skal kunne betale mine egne regninger, slik at jeg har et tak over hodet, mat på bordet og klær på kroppen. Jeg må også ha ha penger til å mate de dyrene jeg har valgt å ta vare på. Heldigvis har jeg råd til alt dette.

I tillegg har jeg også råd til å unne meg litt “godt” innimellom. Jeg tar meg også råd til å være Planfadder, jeg støtter Stine Sofies stiftelse, jeg gir middager gjennom Kirkens bymisjon, jeg støtter dyrevelferd, det hender jeg kjøper gatemagasinet Klar og i tillegg gir jeg litt her og litt der. Jeg støtter det jeg kan.

Likevel kan jeg ikke redde hele verden. Jeg kan ikke bare gi og gi. Er det meningen at jeg skal få dårlig samvittighet for at jeg har kjøpt meg en bolle, når jeg kommer ut i fra butikken og det sitter en person på utsiden med et skilt som sier at han “trenger penger”? Jeg får selvsagt vondt av denne personen.

Men, jeg kan faktisk ikke redde hele verden, og når jeg jobber og tjener mine egne penger så syns jeg også at jeg kan bestemme selv hva jeg skal bruke disse pengene på. Jeg også trenger penger nemlig. Jeg trenger å spare penger tilfelle jeg kommer i en økonomisk vanskelig situasjon en gang. 

Jeg trenger å spare penger for å en dag kanskje være så heldig at jeg kan kjøpe noe eget å bo i. Jeg trenger penger for å betale mine egen regninger. Og, noen ganger trenger jeg faktisk den bollen, selv om det sitter en person på utsiden butikken og tigger fordi han trenger penger. Verden er urettferdig. 

 

Får du dårlig samvittighet av å kjøpe en bolle når det sitter tiggere på utsiden butikken? 

Kunne du ønske at verden var mer rettferdig? 

 

__________________________________________________________

#personlig #urettferdighet #rettferdighet #tigging #penger #samvittighet 

__________________________________________________________

20 kommentarer
    1. Uff..ja, det er ikke lett..men det høres virkelig ut som du hjelper og støtter mer en mange andre..jeg er ikke flink til å gi..men vi har så vidt så det går rundt selv..så det sier seg selv..jeg håper da at de som KAN og har råd, kan hjelpe og støtte de som trenger det..ikke vi vanlige som så vidt får det til å gå rundt..nei..jeg har sluttet å få dårlig samvittighet..for jeg føler jeg ikke har mulighet til å hjelpe..Syns ikke du heller skal ha det..:-) Ha en god kveld! og kos deg med bollen din!

    2. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, jeg gir i grunn veldig mye tilsammen i løpet av et år til veldedighet og andre type ting. Tiggere lukker jeg nok øynene mer for, fordi man veit at noen av de er “kjeltringer”. Kom ikke på noe annet å kalle de. Selvsagt finnes det ærlige tiggere som trenger penger, men jeg tenker som så at i Norge får folk så mye hjelp at de får heller begynne der. Jeg kjenner så klart på samvittigheten over at jeg kan, men ikke de, men jeg føler likevel at det er min rett å velge selv hva jeg vil bidra med. Verden er urettferdig med mye og jeg ønsker selvsagt at ting var annerledes, men når det ikke er det så hjelper det liksom så lite :/

    3. Skjønner godt hva du mener og det er kjempe vondt og gå forbi de. Men som du sier man kan bare bidra det man kan. Og du gjør da jammen en god innsats for mange <3

    4. Malin: Ja, det er liksom noe med det. Hadde jeg hatt mer å gi så hadde jeg gitt mer, men et sted må man jo sette grensen 🙂 Takk <3

    5. Nei, ikke så dårlig samvittighet. Det er så mange overalt, så man skjønner man ikke kan gi alle sammen, hver dag, uke etter uke..så det blir bolle uten FOR dårlig samvittighet..

    6. frodith: Det må jo liksom være lov det også, syns jeg. Men det kjennes jo i magen når de liksom står rett ved inngangen og sier hei i håp om å få kontakt. Noen ganger bare smiler jeg, mens andre ganger føler jeg de er litt for pågående og da ser jeg bare bort :/

    7. Du har så rett, man kan ikke redde hele verden. Husk på at du bidrar der du kan! Og vi alle har våre hjertesaker. Mer tenker jeg man ikke kan forlange, vi kan jo ikke gi bort alt heller. Da ender man jo sjøl på gata 🙁 Man skal unne seg noe godt iblant, det er viktig! <3 Du er god, husk det!

    8. Mia: Åhh, jeg glemte jo å ai at jeg kjøper “rosa-sløyfe” hvert år, i tillegg til å gi til kreftsaken utenom, og jeg kjøper nesten hvert år disse pinnene for å støtte forskning på hjertesykdommer (trur jeg det er) <3

      Og ja, man gir det man kan og så må det være lov å nyte litt selv også <3

    9. Jeg støtter svært lite må jeg innrømme. Men trenger sårt litt støtte selv til tider. Men Rosa Sløyfe støtter jeg. Og jeg pleier å gi når det er pengeinnsamlinger på døren, altså bøssebærere. Og jeg er moralsk støtte for et par hjertesaker på Facebook, hvor jeg gjerne deler innlegg osv.
      Men tiggerne på gaten, i alle fall i min by, de har jeg dessverre ikke dårlig samvittighet for at jeg ikke støtter. Da mye av det er organisert nettverk. Og hvor jeg selv har sett noen av disse tiggerkonene sitte med koppen sin i gågata, og så har de dyrere sko, mobil og veske enn hva jeg selv har råd til å kjøpe meg.
      Man kan ikke redde verden, og pengene dine har du jo tjent på ærlig vis, så de er deg vel unt. 😀 <3 Da har du lov til å kjøpe deg en bolle og andre kjekke ting når du har lyst til det 🙂

    10. Eva: Ja, rosa-sløyfe støtter jeg også, og litt andre slike ting. Og hvis bøssebærerne faktisk banker på- som regel siker de seg bare opp og henger lapp på døren.

      Jeg føler litt det samme altså. Og alle disse som blir sett i de flotteste biler og kjoler og så går de inn på en offentlig toalett for å skifte til tiggerklær- da mister man litt respekt liksom. Trist, men sant.

      Nei, man kan jo ikke det, og jeg føler jo jeg gir mye, selv om jeg så klart kunne ønske jeg kunne gi enda mer.

    11. Margrethe: Sant, man kan dessverre ikke redde verden, selv om man gjerne skulle gjort det om man kunne <3 Takk- det gir meg jo en god følelse at jeg faktisk gir noe <3

    12. Føler jeg gir av det jeg kan. Men får så klart vondt av de.. Men så er det litt sånn, skal jeg sette meg ned å tenke på det, og til slutt ende opp med å tenke på resten av verden, så kommer jeg ikke til å overleve ;s Er så mye vondt der ute.. Og det er så lite lille meg får gjort, men så lenge jeg gjør noe, så føler jeg jo at det er bedre enn ingenting 🙂

    13. Søtmonsen ): Det er liksom noe med det- jeg føler jo at jeg gir mye, noe jeg også gjør (blir en god del tusenlapper i året), og er liksom fornøyd med det. Men plutselig så sitter de rett på utsiden av butikken og nesten flagger skiltet sitt i ansiktet ditt og man får jo vondt av de. Jeg gjør jo det. Men akkurat disse har jeg i grunn valgt å ikke gi til, av flere grunner. Men det får en jo til å tenke på hvor urettferdig verden er, så det går jo litt innpå en, selv om det på en måte ikke gjør det- make sense? Vanskelig å forklare.

    14. alt er relativt…..desverre mange av dem med skilt er organisert og trenger egentlig ikkje dine penger.
      Her i Bergen og sikkert andre steder også er det et stort problem at de kler på seg jobb klær…..altså ser fattig ut og etter endt arbeids dag drar de hjem….i drabant byene der de bor..i egen leilighet.
      Husker en kollega fra jobb var med broren på fottballkamp….da så hun flere av dem som henger rundt i sentrum hos oss , de sto utenfor en diger fin kvit van og skiftet klær , det avr barn der og de lo og ropte og hadde det kjekt….etter kampen gikk hun forbii der de hadde parkert og de koste seg med mat og så ut som vanlige turister som var på besøk i Bergen. De spilte musikk på anlegget og så ikkje veldig ut som de gjør når de sitter med skilt utenfor i byen. Exen jobbet som megler og kunne peke ut folk som tigget han hadde solgt boliger til i utkanten av byen….beklager da er det ikkje synd i dem.
      Verdens goder er ikkje godt fordelt og eg føler du som flere av oss deler så godt du kan.så mitt svar er NEI det er ikkje galt å ha lyst å ta en bolle eller kjøpe en jeans, eller en klokke eller whatever for dine penger. Du gjør med dem hva du vil og så gir du til de du kan…..fordi du vil og har til overs -ikkje fordi du føler du bør, når du allerede gjør mer enn mange andre 🙂 <3 kose deg med bollen du......og du når de sier de er sulten så gir eg de en av de andre bollene om eg kjøper sånn to for tre, men de vikkje ha....
      Klemmeting til deg
      ps..eg gir til de som trenger..er flere i Bergen som er kjenninger og faktisk trenger -de gir eg til ,eg gir også bort på finn.no både mat og klær og kosmetikk og møbler

    15. cuskima: Helt ærlig gir jeg ikke til disse tiggerne av nettopp disse grunnene. Ja, det finnes kanskje noen av de som er ærlige, men jeg ser ikke forskjell på de, så jeg har konsekvent sagt nei til slikt. Da velger jeg heller å gi litt til forskning på kreft og hjertesykdommer, som også er noe jeg støtter i ny og ned 🙂

      Men, disse får en jo uansett til å tenke på alt det urettferdige i verden, og jeg vil jo bare at alle skal ha det bra. Men, slik er det ikke, men det er dessverre ikke neo jeg får gjort noe med heller- jeg gir det jeg kan og er i grunn fornøyd med det. Jeg kan jo ikke annet liksom 🙂

    16. Forstår deg veldig 🙂 Velger selv å ikke gi noe til enkelte grupper ja. Pga jeg vet de ikke er her pga. fattigdom.. Når de sitter der med nye mobiler, og snakker en hel dag, hvem betaler da disse regningene? Og man ser på programmer med folk som er i de landene og hjelper de som sliter der, og de sier de skjemmes av de som kommer hit for å tigge, og de har store hus som slott der hjemme for alle de pengene de samler inn her i Norge… Men så vet jeg at mange blir jo også kanskje tvunget til dette.. Så man blir jo så delt ;s

    17. Søtmonsen ): Ja, enig der. Man blir delt og jeg syns det er vanskelig å vite hvem som er hvem, så disse tiggerne har jeg bevisst valgt å ikke gi. Jeg kan noen ganger vurdere å kjøpe ting av de som sitter å selger strikket klær og sånn, men jeg har ikke gjort det enda heller. Nei, det er vanskelig, men jeg velger heller å gi penger til de jeg veit hva de brukes til- forskning på kreft, plan og den typen ting <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg