PERSONLIG- PRODUKTER SOM IKKE ER TESTET PÅ DYR.

 

Jeg er veldig opptatt av at produkter jeg kjøper ikke skal være testet på dyr. 

 

For en del år tilbake, etter at det gikk opp for meg at ca. 98% av alle produkter jeg hadde i hus var testet på dyr, tok jeg et skikkelig grep for å forandre på det. De aller fleste produktene var lette å erstatte med dyrevennlige produkter på dagen. Andre produkter var det litt verre med. Men ingenting er umulig. 

De siste 2% av produktene som var vanskelige å finne en erstatter på var byttet ut innen det hadde gått 2 år fra jeg begynte. Det var ikke bare lett, men jeg fikk det til til slutt. Nå kan man vel si at 99.9% av alle produkter jeg har i hus er dyrevennlige. Grunnen til at jeg skriver 99.9% skal jeg fortelle om siden. 

Jeg ramser opp alle dyrevennlige produkter, fra Dyrevernalliansen sin side, under her. Jeg vil anbefale å sjekke denne siden med jevne mellomrom da det kan komme nye produkter på listen, eller at noen faktisk blir flyttet over på listen over produkter som tester på dyr. Kina er gjerne en synder der.

♥ 17/Seventeen ♥ Actavis ♥ Aesop ♥ Ahava ♥ Akrem (A-pro) ♥ Alphanova ♥ Amazonia Preciosa ♥ American International ♥ Anastasia Beverly Hills ♥ Andrea ♥Aqua Derma ♥ Attitude ♥ Aubrey Organics ♥ Aveda ♥ Babor ♥ Bad Norwegian ♥ BadaBoom ♥ Badger Balm ♥ Bare Escentuals ♥ bareMinerals ♥ Barry M Cosmetics ♥ Baylis & Harding ♥ Beauty Babes ♥ BEMA Cosmetici ♥ Bentley Organic ♥ Billion Dollar Brows ♥ Bioelements ♥ BIOselect ♥ Blenda ♥ Boots ♥ Boots Essentials ♥ Boots Expert ♥ Boots Extracts ♥ Boots Ingredients ♥ Boots Laboratories Optiva ♥ Boots Pharmaceuticals ♥ Boots Smile ♥ Boots Therapy ♥ Botanics ♥ Bulldog Natural Skincare ♥ Burt’s Bees ♥ C vaskemidler ♥ Catzy ♥ Champneys ♥ Change ♥ Charles Worthington ♥ Charlottes Urtekosmetikk ♥ Chi Chi ♥ Ciaté ♥ Coop Norges egenproduserte produkter ♥ Cosmo Beauty ♥ Cosmopharma ♥ Decrusto ♥ Decubal ♥ Define ♥ Dermalogica ♥ Dermica/Dermica Sans/Dermica INTIM ♥ Devita ♥ Dr Greve ♥ Dr Greve Pharma ♥ Dr. Bronner´s Magic Soaps ♥ Dr. Hauschka Skin Care ♥ Dr. Kadir Exclusive Organic Care ♥ Dr. Lipp ♥ Dreamy ♥ Druide ♥ Durance ♥ E.L.F. Cosmetics ♥ Earth Friendly Baby ♥ Earthbound Organics ♥ Eco Cosmetics ♥ Eco Minerals ♥ Ecoleaf ♥ Ecover (vaske- og rengjøringsmidler) ♥ Ecru ♥ Emma S. ♥ Enjo ♥ Eos ♥ Eqology ♥ Erth Minerals ♥ Essenza AS ♥ Estelle & Thild ♥ Everyday Minerals ♥ FACE Stockholm ♥ Faith in Nature ♥ Fedora Minerals ♥ First Price (Unil AS) ♥ Flux ♥ Forever Living Products ♥ Fruit Essence ♥ Frutto Natural ♥ Fudge ♥ Funky Farm ♥ GHD ♥ Giovanni Cosmetics ♥ Glominerals ♥ Gold Products ♥ GOSH ♥ Green People ♥ H&Ms egenproduserte produkter ♥ Hempz ♥ Honeybee Gardens ♥Hårklinikken ♥ Hårologi ♥ i+m Naturkosmetik ♥ Idun Minerals ♥ iGlow ♥ Indeed Laboratories ♥ Inglot ♥ Isadora ♥ It Cosmetics ♥ Jane Iredale ♥ Jason Natural Cosmetics ♥ Jif ♥ John Masters Organics ♥ Jordan ♥ JorgObé Skin Care ♥ Kerstin Florian ♥ Keune ♥ Kevin Murphy ♥ KICKS egenproduserte produkter ♥ Kiss My Face ♥ Klorin ♥ Kløver Vaseline ♥ Kondomeriet ♥ Korres ♥ Kremfresh ♥ Krystal ♥ L’anza Healing Haircare ♥ Landlord (vil erstattes med serien Soft Style) ♥ Lano ♥ Lee Stafford ♥ Lily Lolo ♥ Linda Johansen Skincare ♥ Lindex Beauty ♥ Liz Claiborne Cosmetics ♥ Logona Naturkosmetik ♥ LR ♥ Lucky Duck ♥ LunatiCK Cosmetic Labs ♥ Lush ♥ Lykkelig som liten ♥ Magrete ♥ Makeup Mekka ♥ Makeupstore ♥ Mamanjoki ♥ Marc Jacobs Beauty ♥ Maria Åkerberg ♥ Marina Miracle ♥ Marja Entrich ♥ Mark Hill ♥ Mavala ♥ MD Formulations ♥ Method ♥ Mexx ♥ Milo ♥ Mineral Fusion ♥ Mineral Organics (Spirify) ♥ Montagne Jeunesse ♥ Moods of Norway ♥ Moroccanoil ♥ Mr. Parker ♥ Murad ♥ NAFHA ♥ Natracare (bind & tamponger) ♥ Natur&Sun ♥ Naturelle ♥ Nectar ♥ Nimue Skin ♥ No. 7 ♥ NYX ♥ O&M (Original & Mineral) ♥ Ole Henriksen ♥ Organic Moisturizing Hand Sanitizer ♥ Original Sprout ♥ Oway ♥ Pai Skincare ♥ Paul Mitchell Systems ♥ Pilot Corporation ♥ Pinex ♥ Preserve ♥ Pureology ♥ Purepact (Pact Systems) ♥ Raw Gaia by Jessica ♥ Rema 1000 (rengjøringsmidler) ♥ REN ♥ Rudolph Care ♥ Salmi ♥ Sanctuary Spa ♥ Sante ♥ Sapien Men ♥ Sebamed ♥ ShadowTans ♥ Simple ♥ Smashbox Cosmetics ♥ Soap & Glory ♥ Soft Style (tidligere Landlord) ♥ Solidox ♥ SolRX ♥ Soltan ♥ Sonett (vaske- og rengjøringsmidler) ♥ Sothys ♥ Spenol ♥ St. Tropez ♥ Staedtler Ltd. ♥ Sterilan ♥ Studio Makeup ♥ Sugarpill Cosmetics ♥ Suki ♥ SunEye ♥ SunSpa ♥ Surya Brasil ♥ Svanelaboratoriet ♥ Tea Tree & Witch Hazel ♥ Terence Renati ♥ Terre d´Oc ♥ The Body Shop ♥ The Quantum Beauty Company ♥ Tikei ♥ Time Delay ♥ Tints of Nature ♥ Tomtombaby ♥ Tomtommama ♥ Tone Lise Akademiet (egne produkter) ♥ Too Faced Cosmetics ♥ Umberto Giannini ♥ Unander ♥ Unik (Unil AS) ♥ Urban Decay ♥ Urte-haven AS ♥ UTROLIG universalsalve ♥ Vita Liberata ♥ Youngblood ♥ Zalo ♥ Zenz Therapy ♥ Zoya ♥

Jeg syns dyretesting er totalt unødvendig. Det er dyreplageri på høytnivå, uten at det faktisk finnes noen grunn for i det hele tatt å drive med det. Hvis en eneste bedrift greier å fremstille produkter som ikke er testet på dyr, burde det ikke være så fryktelig vanskelig for alle andre å gjøre det samme. 

Derfor velger jeg å kjøpe dyrevennlige produkter, slik at jeg i alle fall kan ha god samvittighet der. Dette var et veldig hett tema for noen år tilbake, og det har kommet nye lover til Norge som verner om dyrene, så det er tydelig at det å engasjere seg hjelper. Jeg heier på dyrene, slik at de kan ha det godt!

Jeg oppdaterer meg jevnlig på begge listene for å være helt sikker, og kjøper aldri et nytt produkt uten at jeg har sjekket listene først. Å kjøpe et produkt for så å komme hjem og finne ut at den står på rød liste gir en bismak i munnen og en klump i magen altså. Det finnes alltid et bedre alternativ, husk det. 

 

Er du nøye på å ikke bruke produkter som er testet på dyr?

 

_____________________________________________________________________________

#personlig #dyretesting #dyreplageri #dyrevennligeprodukter #dyrevennlig #dyrevernalliansen

_____________________________________________________________________________

8 kommentarer
    1. Så flink du er! Må ærlig innrømme at jeg ikke sjekker dette..men jeg bruker veldig lite sminke og sånne produkter..men akk..jeg er jo i mot dyrtesting..så skulle nok være litt mer der jeg også! Flott innlegg! Som setter i gang litt tanker om det!

    2. dvergpinschere i mitt hjerte: Dette gjelder ikke bare kosmetikk, men shampoo, balsam, kroppsvask, hånsåper, oppvaskmiddel, rengjøringsmidler, bind, tamponger, tannkrem (kun Jordan som ikke tester av det som blir solgt i butikken, men den er jo umulig å finne!). Ja, listen er lang, så det hjelper ikke så mye at man ikke bruker så mye kosmetikk, dessverre :/ Jeg fikk i grunn sjokk når dette gikk opp for meg den gangen og jeg så at typ alt jeg hadde faktisk var et resultat av dyreplageri på det groveste 🙁

    3. Så flott at du skriver om dette! Syntes det er så bra når folk engasjerer seg og bruker forbrukermakten sin på denne måten, for å skape endring! Jo fler som velger produkter som ikke er testet på dyr, jo mer kommer industriene til å slutte med det. Og ikke minst føles det bedre for en selv når en handler i tråd med sine prinsipper! Bra jobba 🙂 Jeg ble inspirert til å gå over mine produkter igjen nå!

    4. Monika: Tusen takk for en hyggelig kommentar <3 Engasjement er viktig, helt klart 🙂 Og desto mer bevisst man blir, desto enklere er det å ta avgjørelser deretter <3

      Jeg syns faktisk at produkter som tester på dyr burde ha et merke/stempel på produktene sine som faktisk viser dette. Akkurat slik som mange som har dyrevennlige produkter har, eller at de er svanemerket og den slags. Da trur jeg mange faktisk hadde fått opp øynene, fordi de da fikk det "servert" når de står med produktene i hendene.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg