HUND & KATT- LEON SIN TUR TIL Å BESØKE VETERINÆREN!

 

Alt skal prøves, koste hva det koste vil! Igjen.

 

Når jeg først skulle hente Leon for å adoptere han fra broen min og kjæresten hans fikk jeg beskjed om at han var litt ømfintlig i magen, men at han ellers var en frisk og fin katt. Fin kan sikkert diskuteres blant mange, men. De hadde prøvd mange typer fór uten at de hadde funnet noe som fungerte helt optimalt. 

Jeg tenkte ikke så mye over det, siden fóret jeg allerede brukte på Kaia så ut til å være et veldig godt fór. Kornfritt og alt liksom. Jeg blei litt skuffet når jeg kom hjem til broren min for å hente katten og så at de gav han samme fór som jeg hadde hjemme. De ramset i tillegg opp alt de hadde prøvd underveis. 

Fordelen var i alle fall at han kunne gå rett i matskålen hjemme uten å bli dårligere av en overgang til nytt fór. Jeg oppdaget fort hva de mente med at han hadde ømfintlig mage. Han gjorde i fra seg mye, og det var alt for mykt. Han var ofte på do flere ganger om dagen. Og, stanken var ikke til å holde ut. 


Søteste lille fisen.

Jeg husker ikke i farten alle fórtyper broren min hadde prøvd i forkant, og jeg har mistet helt oversikten over hvilke og hvor mange fór jeg har prøvd. Jeg kan i alle fall ramse opp Orijén, Eukanuba, Proplan, Hills for Sphynx, Acana og da Taste of the Wild som var det han gikk på når jeg hentet han. 

Ingen fór så ut til å virke, selv om noen så ut til å virke noe bedre enn andre. Vi snakker testperioder på flere måneder pr fórtype, siden det naturlig nok tar litt tid før de venner seg til nytt fór. Jeg var også i et svakt øyeblikk så desperat at jeg prøvde Whiskas og Friskies fra matbutikken. Jeg angrer forsatt!

Jeg spurte alt og alle om råd. Veterinærer i flertall. Folk med samme rase og bare generelt folk. Etter hvert var han så ille at han var på do 6 ganger om dagen, og det var så store ruker at jeg skjønner ikke hvordan den lille kroppen kan ha plass til så mye møkk i seg. Det er nesten litt uvirkelig. 


Ut på tur, alltid sur! 

Han begynte rett og slett å bli litt tynn. Ikke krise, han er en liten katt i seg selv, men han var så mye på do at han rett og slett ikke greide å holde på vekten. Jeg begynte å stresse litt over dette. Alt var prøvd og jeg begynte å gå tom for ideer. Leon var jo frisk og fin ellers. Han har besøkt veterinær liksom.

Jeg gjorde et siste forsøk med å spørre om råd til et fór som kunne fungere og fikk anbefalt Kingsmoore. Det skulle være både smakefullt og kattene som hadde fått det hadde lagt greit på seg. Jeg ville veldig gjerne at Leon skulle legge litt på seg igjen, så jeg gav det et forsøk. Det kunne jo ikke skade. 

Og bare etter to uker var han så mye bedre. Jeg trudde nesten ikke mine egne øyne, eller min egen nese når jeg måtte tømme kattedoen. Han gikk fra å gå på do 6 ganger om dagen til å kun gå på do 1-2 ganger om dagen. Det er jo helt normalt. Konsistensen var ikke helt på stell, men så mye bedre enn før. 


Han er så kul!

Jeg lurte veldig på hva som var så spesielt med dette fóret i forhold til alle de andre fórene jeg hadde prøvd. Jeg leste på pakken og oppdaget at fóret var glutenfritt. Kunne det være så enkelt som katten faktisk er glutenallergiker? Vel, han reagerte i alle fall veldig positivt på fóret. Fremgang! 

Han la ikke på seg av fóret slik som ønsket, men han blei i alle fall ikke tynnere heller. Og, han var langt i fra underernært på noe som helst vis. Jeg var positiv til fóret. Møkka luktet ikke akkurat blomster, noe kattemøkk ikke gjør uansett, men det var ikke sånn at man døde slik som tidligere. 

Men så gikk det en stund da. Flere måneder, og han begynte å bli dårlig på dette fóret også. Ulempen er også at Leon går ut så fort han føler det er varmt nok og sniker kattemat hos naboen hvis katten blir matet ute. Da reagerer han uansett. Jeg har derfor sjekket det nå i høst og vinter når han kun er inne.


Litt tynn! Han har til vanlig ikke så mye skrukker, så det sier litt.

Han har kun spist Kingsmoore hele høsten og vinteren, likevel er han tilbake til å gå på do minst 4 ganger om dagen. Og greier han å stjele mat han i alle fall ikke tåler så blir han enda verre. Nå veit jeg snart ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har liksom prøvd alt. Og han viser ingen tegn til å være syk sånn ellers. 

Han er kjempefin i huden. Jeg har aldri smurt han fordi han er tørr, ikke en gang etter et bad. Han har sunne og klare øye. Og alt det der. Tennene hans er ikke de vakreste, men det er de ikke på nakenhunder heller, så det har kanskje en sammenheng med lite pels. Han er også blid og fornøyd med livet. 

Jeg har nå gjort et siste forsøk med nytt fór. Jeg satt her om dagen og googlet som en gal for å prøve å finne noe som kanskje kunne funke. Jeg dro til dyrebutikken for å se om de hadde det jeg fant på nettet, men kom heller over noe nytt de hadde tatt inn, som de sa jeg kunne prøve. 


Vigor & sage. Vi gir det et forsøk. 

Dette er uten rødt kjøtt, uten melkeprodukter, uten kornprodukter, uten soya og uten gluten! Vi må jo bare gi det en sjanse. Og siden vekten begynner å bli et problem valgte vi kattungemat i første omgang siden det har et mye høyere proteininnhold enn til voksne katter. Vi krysser fingrene for at det hjelper.

Jeg skal uansett ta en “siste tur” til veterinæren for å ta alt av blodprøver man kan ta, koste hva det koste vil! Vi skal sjekke for absolutt alt, selv om prøven er bortkastet i utgangspunktet. Her skal det vites hva det eventuelt er og hva som eventuelt kan gjøres. Leon kan ikke ha det slik lenger. 

Hvis prøvene ikke gir noen gode svar veit jeg faktisk ikke hva jeg gjør. Ingenting til nå har hjulpet, annet enn i korte perioder. Han har til og med fått markekurer selv om det ikke er påvist behov for det. Man blir jo så desperat at man prøver absolutt alt. Vi får bestille time til veterinær til uken.

 

Har du hatt “uvanlig” magetrøbbel på din katt?

 

___________________________________

#hundogkatt #katt #sphynx #magetrøbbel

___________________________________ 

18 kommentarer
    1. Offda.håper dette hjelper. Prøvd v&h?
      Hunden min Sasha blir fort dårlig av det meste, men det er ho fin på.
      Nei kattene her i hus pleier ha en grei avføring. Mensen ene katten er matvrak å spiser alt den kommer over å så fort den kan. Så den kaster ofte opp… da velger han ofte å kaste opp på teppene inne eller i vinduskarmen… koselig…

    2. Silje: Jeg finner ikke vom til katt her nede :/ Prøvde å se om han likte hundevarianten en gang, bare for å se om det kunne friste, men han likte det ikke. Ha ha..

      Ja, hvis Leon trur han har sultet i mange timer så sluker han maten og da kan det skje at han kaster opp. Men da skal han sluke mye mat veldig fort- æsj 😛

    3. Huffda… ikke noe kjekt at det er slik :-/ Håper du får svar ut sv prøvene og at en får en løsning på dette..
      Masse lykke til <3
      Ønsker deg en fin helg 🙂

    4. Uff..nei det er ikke lett når dyra ikke er friske..min katt har aldri vært noe syk..men går ut på do..så jeg får ikke fulgt med så mye på det da..den går ut og inn som den vil..Lykke til med Leon! høres ut som du har gjort alt du kan..noen har jo ømfintlig mage..men håper du finner for som går bra..Ha en god kveld! Den er jo så søt!!

    5. Huff da ;( Ikke godt å høre! Håper dette vil funke da ;s Du får liksom ingen pause du.. Håper dette kan slutte snart, så du kan bare nyte de pelsdyrene dine <3

    6. dvergpinschere i mitt hjerte: Nei, det er fryktelig kjedelig, spesielt når ingenting ser ut til å virke :/ Jeg får jo ikke sjekket Mini sånn sett heller, bortsett fra når jeg ser han sitter i blomsterbeddet til naboen og jeg går bort å plukker det opp, men han er i alle fall i fin form sånn generelt <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg