HUND & KATT- PETTER SIN FØRSTE TUR MED KLØV.

 

Det er det beste med at hundene fyller 2 år, for da kan man endelig begynne å trene de litt mer. 

 

På grunn av den enorme veksten er det viktig å ikke overbelaste hundene under oppveksten. De bør helst være fylte 2 år før man lar de gjøre litt tyngre arbeid, slik som å trekke og bære kløv. Jeg står ikke på ski, eller noe, så mine hunder lærer ikke å trekke i bånd. Men, en gang har jeg lyst på kickbike. 

Med det får bli med tiden, når man bor litt mer tilrettelagt for det. Kickbike på asfalt er ikke akkurat det lureste med disse store rasene. Vi konsentrerer oss derfor om kløv i stedet. Enkelt og greit og ganske så gøy. Pluss at det er god trening for hunden. Man styrker musklene i rygg, blant annet. 

I dag hadde vi altså vår første tur med kløv. Jeg bruker aldri vekt i kløven i begynnelsen. Første turen går mest til å tilpasse kløven slik at den sitter riktig. Den kan sitte veldig bra på i stuen, men så fort hunden kommer ut og beveger seg må den gjerne tilpasses på nytt underveis. Det er der vi begynner. 

Vi måtte gjøre et par justeringer underveis som han gikk, men trur vi fant en god plassering tilslutt. Det er viktig at kløven sitter over skuldrene, slik at det er der vekten kommer, og ikke over ryggen. Ulvehunden er i tillegg veldig lang over ryggen, så å plassere kløven feil er absolutt ikke bra for hunden. 


Petter var i grunn et naturtalent. Brydde seg ikke om kløven på ryggen i det hele tatt. Kløven veier bort i mot null, den er kun fylt med en liten pute på hver side for å fylle den ut slik at den sitter bedre på. 

Jeg bruker kløven kun som en liten ekstra treningsform. Vi går ikke flere mil over fjellet med kløv. Da skulle jeg i så fall ha hatt en spesialsydd kløv til Petter. Og likevel ville jeg ikke ha hatt mye vekt i den, nettopp på grunn av den lange ryggen. Desto lenger hunden er i ryggen, desto mindre vekt vil jeg ha. 

I begynnelsen nå vil jeg kun ha de to putene i kløven, og etter hvert vil jeg legge på litt vekt. På Trier, som kløven opprinnelig er kjøpt til, plusset jeg på én halvliters flaske på hver side etter hvert som han blei mer vant til kløven og vekten. Jeg stoppet på 1.5 liters flaske på hver side, ca. 3 kg tilsammen.

Jeg var ikke så veldig komfortabel med mer enn det. Vi brukte ikke kløven så hyppig den gangen, så det var liksom mer enn nok. Jeg trur nok ikke jeg kommer til å bruke så veldig mye mer enn det på Petter heller med tiden, i alle fall ikke på lengre strekninger. Dette gjør vi for enkel og grei trening. 

Jeg kjenner flere med Ulvehund som har brukt opp i mot 10 kg i kløven uten problemer, men de hundene lever også under litt andre forhold enn mine, så de er litt bedre trent, kan man si. Vi klarer oss fint med et par vannflasker, som minker underveis på turen siden vi gjerne vil drikke litt underveis. 

 

Bruker du og din hund kløv?

 

_________________________________

#hundogkatt #hund #hundetrening #kløv

_________________________________

16 kommentarer
    1. Så fin han er! og de elsker som regel å jobbe..så det er bare stas..jeg har også kjøpt kløv til mine..mest for å styrke Zevs..men han får forbud når han har låsninger og plager..så får ikke trent så mye som vi vil..men nå har jeg startet opp med balansepute igjen..også skal jeg prøve litt med kløv etterhvert..kjøpte også ordentlig trekksele og skal begynne å trekke litt kjetting..bare for å trene opp muskulatur! Flott for hunde å jobbe litt!

    2. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, de blir så stolte når de får seg en jobb 🙂

      Jeg leter febrilsk etter slike balanseputer (4 stk i pakken), men er ingen hundebutikker i verken Norge eller Sverige som jeg har vært på som har de, eller som har hørt om de. Jeg fant én som solgte de på ebay, men de sendte så klart ikke til Norge. Jeg veit oppdretteren til Petter kjøpte slike for en tid tilbake (der jeg fikk idéen i fra), så skal spørre henne om hu ikke har de enda så jeg kanskje kan låne de 🙂 Eller om hu kan kjøpe med hvis de får inn flere 🙂

    3. Det så jo virkelig helt perfekt ut 🙂 Husker når jeg prøvde med pulk på siste hunden min.. Det gikk totalt i vasken,, prøvde flere ganger. Da måtte jeg ha spent han att fram i selene så han hadde full oversikt bakover,, for å få det til 😛

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg