FOTO- EN KILOMETER MED STRAND.

 

Ut på tur, aldri sur, uansett vær. 

 

(Vi snakker mobilbilder som ikke er redigert, så vi snakker skeiv horisontal, litt uklare bilder, ikke det beste lyset og alt liksom).

 

I dag måtte vi forsette der vi sluttet i går med å se enda mer av hva Mandal har å by på. Jeg har liksom aldri vært på Uranienborg utsiktsplass, til tross for at jeg har brukt parkeringshuset i bunnen av fjellet flere ganger, og har med det gått forbi trappene opp dit hver gang. Det er litt barnslig.

Så i dag gikk turen først opp til Uranienborg, før vi tok turen videre bort på Sjøsanden for å gå tur på strendene der og litt rundt i Furulunden. Jeg har gått glipp av ganske mye flott de 7 årene jeg har bodd her nede, har jeg skjønt. Jeg har i alle fall gått tur på Sjøsanden og Furulunden et par ganger. 

I dag ville jeg veldig gjerne få med meg flere av strendene. Det er liksom 4, eller 5 strender etter hverandre. Jeg har kun vært på den første, som også er den største og lengste. På nett står det at den er 800 m, men jeg trur den er lenger! Vi gikk nesten en hel km tilsammen, fra der vi parkerte til enden. 


1. Musika ville bare hoppe og leke og løpe, men det var for mye folk til at de kunne løpe fritt. 


2. Etter nesten 1 kilometer med strand. Bittelitt sliten, skulle man tru. 

Jeg har fått beskjed om at det skal gå an å gå fra den ene stranden til den andre med å gå langs fjellet ved vannet. Jeg har aldri sett en sti, eller noe, men i dag måtte vi prøve. Vi fant til slutt noe som kunne minne om en sti, men det var absolutt ikke den beste plassen å gå med hund. 

Vi gikk så langt vi turte, men etter det stoppet det liksom helt opp. Jeg skjønner ikke en gang hvordan man skulle komme seg rundt der, selv uten hund, tørt fjell og alt annet av forhold. Det var jo klin umulig, med mindre man ville svømme! Det vil man gjerne ikke på denne årstiden, i alle fall ikke jeg.

Jeg trur ikke jeg ville ha gjort det om sommeren heller, for å være helt ærlig. En liten bølge der og man hadde smelt inn i klippene. Jeg kan i alle fall ikke se for meg at det hadde vært noe særlig. Jeg blei litt skuffet over denne veien altså. Etter at hundene hadde fått løpt litt gikk vi tilbake samme veien.


3. Spinnville hunder. 


4. Petter knuser isen for å få tilgang på vann. Han er en smarting han. 


5. Raringer. 


6. Musika i farten.


7. Hu er ei søt ei. 


8. Musika liker besøket mitt mer enn hu liker meg da. Den er kjip. 


9. Nå begynner vi å bli litt slitne. 


10. Hu er jo så fin!


11. Langbeiner på tur. Det ser ut som at Petter går helt ute på kanten, men det gjør han ikke.


12. Litt sliten han også. 


13. Men leke kan man uansett hvor sliten man er. 


14. Flott stil. Kremt. 


15. Førstemann frem!


16. De er nå søte sammen. 


17. Speider utover Bestemor (fyrtårnet på stranden) og alle folkene. 


18. Knuser mer is for å kunne drikke mer. 

Vi valgte heller å gå den “vanlige” veien til neste strand. Jeg har liksom sagt i evig lang tid at jeg vil gå på alle strendene som er her, så jeg måtte i det minste få med meg én til i dag. Det rekker ikke å ha sett den på avstand, man har ikke vært der før man faktisk står med skoen i sanden. 

På veien dit fant vi et nytt utsiktspunkt som vi så klart måtte gå oppom. Man så i grunn ikke så mye mer enn ut i havet, men siden det regnet så man i grunn ikke så langt ut i havet heller. Men nå har vi i alle fall vært der. Vi fant også dette minnesmerket for Utøya. Jeg har aldri visst hvor det har stått. 

Jeg syns jo vi har fått med oss en god del likevel. Når vi kom frem til den andre stranden var det ingen folk der, så Petter og Musika fikk løpe et par minutter før vi gikk tilbake mot bilen. Det er overraskende mye energi i disse hundene, til tross for at de er passe slitne etter all gåing. Leking er gøy uansett. 


19. Dagens andre utsiktsplass. Husker ikke hva det het der. 


20. Nå vil vi hjem. 

Å gå tur på stranden når det regner er ikke alltid like gøy, siden man får med seg et tonn med sand hjem på gulvene. Men, ut på tur, aldri sur, uansett vær. Sånn er det når man har hund. Da må man tåle litt kliss og klass og sand og det som er som hundene drar med seg inn etter turene. 

Vi endte på en 4.5 kilometerstur, så vi har jo gått ganske langt. Vi gikk på stranden på veie bort til den andre stranden, siden det er veldig god trening for hundene, men jeg orket absolutt ikke å gå langs stranden tilbake til bilen igjen. Da blei det grusveien hele veien. Det er tungt å gå i sand. 

Hundene er veldig fornøyde med turen. De klager ikke en gang på at de må ligge til tørk inne på hunderommet. De sover som stein begge to. Det blir nok bare å slappe av resten av kvelden og så blir det en liten tissetur ut i grøften rett før vi finner nattesøvnen. Vi har hatt en veldig fin dag. 

 

Har du vært på stranden i dag? 

 

__________________________________________

#foto #hund #tur #strand #mandal #utsikt #mandal 

__________________________________________

30 kommentarer

Siste innlegg