HUND & KATT- PETTER FIKK BRÅTT GRØNNE PRIKKER PÅ ØYET.

 

Noen ganger er det faktisk bedre å ta en tur for mye til veterinæren, enn én for lite. 

 

På fredag i forrige uke når jeg reiste oppover til Halden oppdaget jeg plutselig at Petter hadde noen grønne prikker på øyet. Jeg vrei og snudde rundt på hodet hans for å være sikker på at det ikke bare var noe gjenskinn i fra lyset. Jeg så klart og tydelig grønne prikker. 4-5 stk på det høyre øyet. 

Det kunne se ut som at han hadde en slags hinne på øyet, med disse grønne prikkene på. Akkurat som at han hadde fått noe skitt på øyet liksom. Hysterisk som jeg er ringer jeg så klart oppdretter for å høre med henne om hu hadde vært borte i dette før. Det hadde hu ikke, så vi blei ikke noe klokere.

Med tanke på at det så ut som en slags hinne utenpå øyet skulle jeg bare prøve å rense det litt med øyeskyllevann før jeg eventuelt blei enda mer hysterisk. Denne hinnen forsvant liksom litt etter hvert, men ikke de grønne prikkene. De var der klart og tydelig,  signalgrønne prikker på øyet. 


Øyet på fredagen vi reiste opp. Grønnfargen kommer ikke helt frem på bildet. 

Jeg fortsatte å rense øyet med skyllevann uten at det gjorde saken verken verre eller bedre. Tirsdagkveld når jeg skulle rense øyet igjen hadde disse prikkene plutselig tredoblet seg. Når det kommer til dyrene blir jeg såpass hysterisk at jeg setter himmel og jord i bevegelse om jeg så må. 

Jeg sender nytt bilde til oppdretter, jeg sender bildet til venninnen vår i Fyresdal og jeg sender bildet med forklaring til ei oppdretter som også jobber på et veterinærkontor. Jeg blir ikke mindre hysterisk når får svar om alt det kunne være. Hull på hornhinnen, stær, sukkersyke og jeg veit ikke alt.

Ei øyespesialist sa jeg ikke nødvendigvis måtte rett til en spesialist, men veterinæren måtte liksom ha litt kunnskap på forhånd. Det er hundre og atten år siden jeg brukte en veterinær i Halden, så jeg gikk til en av de nye i byen som har fått kjempemye skryt av alle jeg snakket med. 


Øyet på tirsdagskvelden. Prikkene har tredoblet seg!

Jeg fikk time på onsdagen. Veterinæren sa han hadde sett mange øyeskader, men ikke helt dette. Han sa det så ut som luftbobler på utsiden av hornhinnen og lurte på om Petter hadde fått et slag på øyet. Det veit jeg med sikkerhet at han ikke har. Man kan ikke få en øyeskade uten å merke noe. 

Han sendte meg videre til spesialist. Jeg forberedte meg på det verste, at de måtte plukke ut øyet og sy igjen. Da blir liksom en hver nyhet bra i forhold. Jeg fikk time hos en øyespesialist på Dyrehospitalet i Fredrikstad på torsdag, nok så seint på dagen. Heldigvis er ikke Petter plaget av det. 

Det er bare jeg som er en smule hysterisk. Øyespesialisten kunne virkelig jobben sin, for å så ikke på han i mer enn et brøkdel av et sekund før hu hadde en diagnose. Dette er en kronisk lidelse som heter keratitis punktata. Litt kjipt at det er kronisk, men han får i alle fall beholde både syn og øye. 


Selvbetjening hos veterinæren. Ingen skal si hunden min er dum i alle fall!

Veterinæren var utrolig hyggelig og herlig. Hu var så sprudlende på en så positiv måte at man nesten ikke rakk å bekymre seg en gang. Etter det brøkdelet av en sekund hu brukte på å se på øyet sa hu oppmuntrende til Petter at dette skulle hu fikse på null komma niks. Da blei jeg brått litt roligere. 

Hu lo litt av meg når jeg sa jeg var redd de måtte plukke ut øyet og sy igjen. Der har du meg. Det kjipe med at det er kronisk er at Petter må gå på øyedråper resten av livet. Hele fire ganger om dagen. Gjorde han det var sjansen veldig liten for at disse signalgrønne prikkene ville komme tilbake.

Vi skal tilbake til spesialisten på mandag for å sjekke at dråpene og salven vi har fått gjør jobben sin skikkelig og at Petter ikke reagerer negativt på det, noe han til nå ikke har gjort. Jeg har googlet tilstanden, men jeg må nok stille et par hunden spørsmål på mandag likevel. Petter er fortsatt like glad.

 

Blir du en smule hysterisk når du ikke veit hva som feiler dyrene dine? 

 

____________________________________________

#hundogkatt #hund #petter #øye #diagnose #kronisk

____________________________________________

22 kommentarer
    1. Ja jeg kan bli litt hysterisk om det er noe jeg ikke vet hva er. Men heldigvis har jeg kjøpt en bok der det står alt mulig i. Brannskader, hvordan få fremmedlegemer ut av halsen til hunden, forgiftning, forskjellige øyeskader. Håper jeg ikke kommer til å få bruk for den, men det er godt å bare ha en for da kan jeg se i boken hva deler, om jeg kan gjøre noe selv eller om bare veterinæren kan gjøre noe.

    2. ja…..Tussi holdt meg våken hele natten og det er Nyttårshelg…ingen veterinær unntatt om en vil betale halve husleien for at de møter.så eg håper hun er bedre i dag og i natt <3

    3. Ufff….skjønner veldig godt at du ble hysterisk!! tenk en blind ulvehund da..herremin..det hadde vært noe..men enda godt Petter ikke har vondt..det er jo bra!! og ja, dryppe flere ganger om dagen kan være stress..men hva gjør man ikke for dyra..GODT det ikke var noe mer alvorlig..som du sier..at hadde måttet fjerne øye..Lykke til! og krysser fingre for at dette går bra!! 🙂

    4. Godt det ikke var verre enn det da! Skummelt når man finner sånn. Her har dyrene pleid å være friske så føler meg ikke noe hysterisk egentlig. Men hadde også kontaktet vetrinæren så fort som mulig om jeg hadde sett sånn grønne prikker….

    5. naturoghund: Veldig greit å vite noe på forhånd slik at man veit om man må stresse seg avgårde til veterinær, og om man eventuelt kan gjøre noe selv i forkant av veterinærbesøk 🙂

      Man blir stadig litt klokere med dyr i hus 🙂

    6. cuskima: Det er kriminelt dyrt når man virkelig trenger veterinær :O Husker veterinæren prøvde å skremme meg vekk med det den gangen Trier blei syk uten at jeg visste hva det var. Han fikk da pent høre at mine dyr ikke hadde en prislapp så han var bare pent nødt til å komme seg på jobb.

      Håper Tussi er bedre <3

    7. dvergpinschere i mitt hjerte: Vi gjør alt for dyrene så skal nok få inn en god rutine på drypping av øyene 🙂

      Takk takk 🙂 Prikkene er allerede mye mindre synlig- de er der, men de er ikke grønne lengre 😛

    8. Søtmonsen ): Ja, det lønner seg noen ganger å være overdramatisk for da blir alt så mye lettere i ettertid 😉 he he..

      Godt nyttår til deg og dine <3

    9. Silje: Ja, typisk min flaks skjer det jo alltid når det er helg og julestengt og det som er. Men, han viste null tegn til smerter eller noe, så jeg stresset ikke med å tvinge en veterinær på jobb utenom åpningstiden 🙂 Og, han hadde ikke mistet øyet selv om det hadde gått en uke til 😛 ha ha.. Jeg er ofte overdramatisk 😛

    10. cuskima: Så bra hu er bedre 🙂 Noen ganger er det helt greit å ikke “skjemme” dem bort 🙂 Lillemor fikk aldri noe annet enn maten sin, og banan, det siste året. Hadde bommet så mange ganger med godbiter jeg trudde hu tålte, så det sa helt stopp på godbiter og annet godt å smake på 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg