PERSONLIG- OM Å VÆRE SJALU UTEN GRUNN.

 

Jeg mangler muligens dette crazy-psyko-bitch-jentegenet. 

 

(Ja, jeg veit at sjalusi også finnes hos gutter, men nå skriver jeg i fra mitt ståsted og jeg er, om så under tvil, jente).

 

Sjalusi er noe jeg ikke har følt på når det kommer til kjæresteforhold. Jeg kan i grunn ikke komme på noe jeg blir sjalu over utenfor forhold heller. Misunnelse finnes nok innimellom, vil jeg tru, men ikke sjalusi. Jeg får ofte høre at jeg er så “care”. Jeg skjønner ikke alltid det, jeg som bryr meg om så mange. 

Psykologen og jeg kom innpå dette med sjalu og jeg blei egentlig litt furt når jeg fikk beskjed om at jeg ikke bryr meg om folk hvis jeg ikke føler sjalusi. Jeg forstår ikke den. I mitt hode handler det om tillit. Hvis jeg ikke har en grunn til å føle sjalusi, så er ikke det en følelse jeg kan tvinge frem bare for at. 

Jeg har aldri blitt gitt en grunn for å føle sjalusi så da har jeg heller ingen grunn til å være sjalu. Jeg mangler muligens dette crazy-psyko-bitch-jentegenet som får jenter til å tilte bare kjæresten får en melding på telefonen. Jeg kjenner noen slike og jeg veit i grunn ikke hvem jeg syns mest synd på.

Han som aldri får fred, uansett hvor uskyldig han er, eller hu som faktisk er så sjalu at hu ikke greier å tenke fornuftig. Jeg syns synd på de som er så sjalu at de blir gale, for det kan umulig være en god følelse å ikke stole på den man helst vil dele resten av livet med. Det må være en forferdelig følelse. 

Jeg hadde i alle fall aldri orket å være sammen med en som ikke stolte på meg og som til enhver tid må vite hvor jeg er, hvem jeg snakker med og hva jeg snakker om. Jeg orker bare ikke. Jeg har aldri gjort noe som tilsier at jeg ikke kan stoles på, så det å skulle ha meldeplikt passer ikke for meg altså. 

Jeg kjenner folk som dumper vennene sine når de får seg kjæreste. Spesielt venner av det motsatte kjønn. Jeg forstår det ikke. Jeg kunne aldri ha dumpet vennene mine bare for at jeg fikk kjæreste. Jeg har nesten kun guttevenner så livet mitt hadde blitt nok så fattig hvis jeg skulle kvittet meg med de.

Og på lik linje kunne det aldri ha falt meg inn å be en kjæreste om å dumpe jentevennene sine. Mulig jeg faktisk mangler dette crazy-psyko-bitch-jentegenet, men det betyr i alle fall ikke at jeg ikke bryr meg om andre. Jeg har bare aldri blitt gitt en grunn for å være sjalu, og det er jeg veldig glad for. 

Hvem veit, kanskje jeg en dag blir gitt en grunn til å faktisk være sjalu og da kanskje det viser seg at jeg faktisk er litt crazy-psyko-bitch likevel. Frem til det nyter jeg bare tiden uten den forferdelige følelsen hvor all fornuft forsvinner og heller gleder meg over at jeg faktisk kan stole på den jeg bryr meg om.

 

Hva tenker du om at man ikke bryr seg nok om partneren sin hvis man ikke føler sjalusi? 

Tenker du som meg at det handler om tillit og at man da ikke har noen grunn til å føle sjalusi?

 

___________________________________

#personlig #sjalusi #tillit #forhold #følelser

___________________________________

14 kommentarer
    1. Er helt enig med deg!! du er ikke unormal selv om du ikke er sjalu! og du bryr deg da om folk selv om du ikke er det..Sjalusi kan ikke alltid styres..det kan bli sykelig, og man blir sjalu, helt uten grunn!! Bare fordi man lager seg senarier om hva som KAN skje..Helt forferdelig..for jeg har vært der..og det er IKKE noe godt! Men med årene, og med en mann som ikke gir meg grunn til å tvile på meg selv, eller forholdet vårt, så har sjalusien gitt seg.. men jeg bryr meg like mye om han..men på en sunn måte!! Så ikke hør på de som sier det…:-)

    2. dvergpinschere i mitt hjerte: Ikke sant? Jeg syns i grunn synd på slike som blir sykelig sjalu, for det kan jo umulig være noe godt. Jeg som ikke er sjalu har kjent på hvordan det er å ikke bli stolt på helt, og det er også ganske vondt, spesielt når det ikke finnes noen grunn til å ikke stole på meg. Det er det verste jeg veit, når folk ikke stoler på meg. Begge sider av saken er nok vonde, men jeg er i alle fall glad for at jeg er på den siden jeg er 🙂

      Så godt å høre at du nå er trygg på både deg og han <3

    3. Stoler på min kar, så har ingen grunn til å være sjalu 🙂 X’en derimot stolte jeg IKKE på! Fra yttersiden kunne det nok se ut som man var sjalu, men hvordan skal man reagere og oppføre seg når man ikke stoler på noen? Nå viste det seg jo at man hadde rett også da… Hadde man vært den sjalue typen, så skulle jo mønsteret ha gjentatt seg hos neste partner ect. En annen X igjen stolte jeg også på, null problemer der i gården 🙂 Det er veldig godt og befriende å ikke trenge å bekymre seg over slikt tøv for å si det på den måten!
      Min bror var sammen med ei som var sjalu på oss, søstrene hans… hun mente det var unaturlig å kødde så mye med hverandre når man var i slekt. Hm…søsken kan være venner/kompiser, spesielt når man er jevnaldret som meg og min bror.

    4. Mia: Så flott at du stoler på han- da er det jo ingen grunn til å være sjalu heller, syns jeg 🙂 Det er liksom det, jeg har ikke fått en eneste grunn til å være sjalu, så at folk sier at jeg ikke bryr meg nok om folk fordi jeg ikke er sjalu føler jeg liksom blir litt urettferdig. Jeg blir jo typ stemplet som kald og følelsesløs :O

      Er man sykelig sjalu, som noen sier, så er man jo i grunn sjalu på alt, ofte uten grunn. Det er trist. Det er jo trist for den som er sjalu også, tenker jeg, for det kan ikke være en god følelse. Og det å være sjalu i seg selv trenger ikke værenegativt altså, jeg kan helt klart se at det å være bittelitt sjalu styrker følelsen hos den andre at man faktisk bryr seg mye om dem. Men, å si at jeg ikke bryr meg om noen fordi jeg ikke er sjalu følte jeg blei veldig feil og urettferdig, på en måte 🙂

      Hmm, syns det er litt spesielt da, å være sjalu på søsken liksom- men hva veit vel jeg 😛 he he

    5. Hun var enebarn, kan være hun aldri har forstått dynamikken søsken imellom 😛 Ikke godt å vite gitt!
      Så lenge man ikke har grunn, så tenker jeg det bare er kjempefint! For å si det på denne måten, du har da hatt partnere/kjærester, så følelser må du jo ha 🙂

    6. Må jo si jeg føler meg litt støtt når du kaller det crazy- psycko- bitch. Får litt vondt inni meg da, siden dette ikke noe jeg vil, er ikke noe jeg trives med. Men det er vel sånn vi er det da..
      Jeg sliter med sjalusi, fordi jeg har blitt stabbet så mye i ryggen, av slekt som man egentlig skal stole på, men som viser seg å være en gjeng med pedofile.. Slik at den trusten min for mennesker er så å si borte.. Men jeg er jo ikke sjalu uten grunn.. Så når jeg på en måte har allerede fått en grunn, så er det så vanskelig å stole på han igjen.. Syns det blir feil å dømme folk slik, at man ikke bryr sæ om noen fordi man ikke er sjalu, eller for de som sliter litt med å være sjalu for å være crazy psycko liksom..
      Jeg sliter jo med det, men jobber også veldig mye med det for å bli kvitt det en dag.. Er jo ikke godt for verken meg eller han.. Men jeg er jo klar over at jeg har dette problemet, er jo så klart de som ikke ser det og er helt der at man ber sin kjære om å slette folk og stalker de. Jeg er jo ikke der da.. men ja. Det er jo supert at du ikke føler det, for det er fælt å gå å føle slik.. jeg har jo ikke noe selvbilde eller selvtillit heller da, så hjelper jo ikke akkurat på det heller.. Så blir så feil å dømme folk før man vet hvorfor man er sjalu eller hvorfor man ikke er det.

    7. Søtmonsen :3: Innlegget er ikke ment for å støte noen. Innlegget handler i grunn om å være sjalu uten grunn, og da mener jeg uten grunn. Som du beskriver her så har du så absolutt grunner til å være sjalu, og føle deg usikker i ulike situasjoner. Det går ikke i kategorien crazy-psyko-bitch som jeg kaller det. Kanskje litt stygt å kalle det for det, men litt humor må det være lov å ha uten å måtte tenke på alt og alle som kan føle seg støtt. Jeg tiltaler en mulig fremtidig meg som crazy-psyko-bitch-(jentegen) også, så.

      Igjen- sjalusi uten grunn. Jeg har forståelse for at ting kan henge igjen fra tidligere forhold også, men det rettferdiggjør ikke alltid at jenter, eller gutter for den saks skyld, kan oppføre seg som totalt kontrollfreak heller. Det er like lite hyggelig å være den som blir beskyldt for noe hele tiden som det er å være den som beskylder. Men så lenge man er klar over det så finnes det mye hjelp for å jobbe med det slik at man kan få det bra sammen og jammen bra er det 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg