FOTO- PÅ VILLE VEIER VED LINDESNES FYR.

Jeg burde lære å ikke velge veier jeg ikke har gått før når jeg ikke er forberedt.

I dag tok Petter og jeg en tur ut ved Lindesnes fyr for å gå tur. Det er noen fine turløyper der som jeg har gått tidligere. Jeg valgte en rød løype, siden det så ut til å være flere folk der jeg i utgangspunktet pleier å gå. Og så visste jeg det lå et vann ikke så langt inn som jeg tenkte vi kunne snu ved.

Vi møtte to mennesker mindre enn ti minutter etter vi begynte på turen. Jeg er ekspert på å ikke følge løypen, så vi gikk ikke akkurat på samme sti. Mange av strekkene der er oversiktlige så vi brøyt faktisk båndtvangen på nesten hele turen. Jeg tok han i bånd der jeg ikke hadde oversikt.

Selv om det blåste noe helt sykt ute ved fyret, noe det stort sett alltid gjør, så var det veldig varmt i dag. Jeg tok sjansen på å gå i kortermet og shorts i dag og det angrer jeg ikke på. Spesielt ikke når det skulle vise seg at jeg valgte helt feil vei hjem. Jeg var ikke akkurat skodd for den omveien.

1. Mer opptatt av menneskene som gikk forbi enn meg, men det gjør ingenting. Fyret i bakgrunn.

2. Raringen.

3. Venter litt tålmodig på at vi skal gå igjen.

4. Man kan se noen folk ved fyret.

5. Mulig hans syns jeg var litt treig og masete litt mye på at han skulle vente. Greit å ha litt kontroll liksom.

6. Jada,  jeg venter.

7. Jeg venter fortsatt. Han hadde det så veldig travelt, men det hadde ikke jeg.

8. Grønt mange plasser.

Vi gikk inn til det vannet som planlagt og planen etter det var egentlig bare å gå tilbake til bilen for å dra hjem igjen. Vi hadde ikke akkurat planer om en langtur, slik som vi endte opp med. Jeg gikk som sagt den røde løypen, men et sted på veien kan man velge grønn løype.

I mitt hode er grønn løype mye greiere og enklere å gå. Og kortere. Mitt hode kan mange ganger ta feil altså. I dag bommet jeg veldig. Løypen var muligens litt enklere å gå, men det var langt i fra kortere i forhold til hvor vi i utgangspunktet var. Jeg hadde null oversikt på hvor vi var.

Jeg trudde jeg hadde kontroll på retningen, men når vi kom høyt nok opp til å se fyret, viste det seg at jeg gikk i totalt motsatt retning enn jeg trudde. Vi kom bare lenger og lenger unna fyret! Det var ikke akkurat fristende å snu heller, for jeg visste jo hvor sykt langt det var den veien!

Underveis hadde jeg null peil på hvor vi var, eller hvor vi kom til å ende opp. Veien delte seg plutselig i to, men det sto ingenting om hvor man kom om man tok den ene, eller andre veien. Det irriterer meg litt. Jeg måtte bare ta sjansen på at den veien jeg tok var den greieste og korteste veien.

9. Jeg hadde ikke akkurat tatt på meg tursko, for vi skulle bare.

10. Jeg trur det er på tide at jeg investerer i et macro-objekt snart.

11. Vi valgte den grønne løypen. Hadde jeg eid retningssans hadde jeg holdt meg på den røde løypen.

12. Typ myrull.

13. Var en del fine plasser på denne løypen, med fine skogsblomster.

14. Usikker på hva slags blomst det er, men.

15. Lei av å stå aleine, kanskje.

16. Vokser ut fra en stubbe.

Om veien jeg valgte var greiere og kortere har jeg ikke peil på, men vi kom oss i alle fall ned fra fjellet og ut av skogen. Faktisk endte vi opp på en kjempeflott plass. Det var to hus der og ei hytte, rett ved et lite vann. Der kunne jeg ha bodd liksom. Det var så utrolig fint der.

Vi endte opp på en grusvei, som var den eneste veien der, så jeg håpet på at vi skulle komme ut på hovedveien ikke så langt unna fyret. Vi var slitne begge to og ville i grunn bare hjem. Grusveien føltes uendelig lang siden vi ikke visste hvor vi var. Vi kom ut på veien en liten kilometer unna fyret.

5.7 kilometer og nesten 2.5 timer seinere finner vi bilen igjen! Det var en veldig fin tur altså, den blei bare mye lengre enn først planlagt. Jeg hadde ikke skodd meg for denne typen tur liksom. Når man klatrer rundt i fjell og tråkker i myr i elendige sko så er 5.7 kilometer meget langt!

Er du flink til å rote deg bort underveis på tur?

_________________________________________________________

#foto #tur #lindesnesfyr #turløype #fjell #skog #myr #blomster #hund

1. Ja det er vel bare du som kan rote deg så bort!! hihih. Jeg holder meg til stien jeg..så slipper jeg det der..er så slitsomt å gå å gå å gå uten å vite.. Men det var bra dere kom dere til bilen! Du kan jo ende opp laaangt unna engang..hihih. Sliten hund og eier i dag da! Flotte bilder av en vakker natur!

2. dvergpinschere i mitt hjerte: Men i dag holdt jeg meg på stien, bortsett fra helt i begynnelsen der det er bittelitt bratt- da gikk vi litt på utsiden slik at verken Petter eller jeg skulle brekke beina 🙂

Jeg bare fulgte løype feil vei i forhold til hva jeg trudde 😛 ha ha.. Men jeg fant jo frem tilslutt heldigvis 🙂

Det er veldig flott der ute 😀

3. Jeg er nok veldig lik deg der ja….ekspert i å rote meg bort. Og liker ikke å gå alene i ukjent terreng 🙂
      Men bildene dine var fine likevel. Så ikke alltid en bakdel å rote seg bort 🙂
      Fin tur høres det ut som, og i dette været, så gjør det jo ikke så mye 🙂

4. Eva: Nei, det var jo en flott turløype den vi gikk, den var bare mye lenger enn jeg hadde regnet med 🙂 Men en fin tur, selv om jeg har vondt i beina nå 😛 Petter sover som en stein, så han er i alle fall veldig fornøyd 😀

5. søtingen 😀 Hehe, er så morsomt å se på kroppsspråket til dyr <3
      Og det er gaukesyre ^^ Som smaker surt om du spiser de 😀 Veldig gode ^^ Både bladene og blomstene :))

6. Søtmonsen ): Ja, de er herlige <3

Åja, er blomsten også spiselig faktisk 😀 Jeg har aldri sett blomster sammen med disse bladene, men jeg har jo spist sikkert ti kilo av disse bladene i barndommen liksom 😀 Morsomt 😀

7. Gauksyre! Det har jeg spist mye av. Nå fikk jeg sånn instant barndomsflashback 🙂 Hehe, litt av en tur det ble til slutt. Skal få sendt over litt av den retningssansen jeg. 😉