HUND OG KATT- IIMO SIN FØRSTE TUR TIL VETERINÆREN.

 

Bortsett fra den årlige vaksinen- og helsesjekk har nå også Iimo vært på sykebesøk til veterinæren. 

 

Når Iimo først flyttet hjem til oss for ca. 2.5 år siden hadde vi et skikkelig tisseproblem. Et skikkelig trisseproblem altså. Her i huset spiller det ingen rolle om man er en meter over ryggen og veier åtti kilo, eller om man er førti cm over ryggen og veier fire kilo- tisse gjør man ute! 

Det blei bra i perioder, men hu tok av i andre perioder. Nok så frustrerende. Det siste halve året, sånn ca., ser det likevel ut som at vi har funnet en løsning på problemet. Derfor var det ekstra frustrerende i går når hu plutselig hadde tisset inne igjen. To ganger tisset hu inne. 

Jeg blei ikke akkurat sjokkert, siden dette faktisk har vært et stort problem. Jeg blei bare litt oppgitt og lei for at vi måtte begynne på nytt. Men på kveldsturen i går tisset hu på asfalten, noe hu sjeldent gjør, og da oppdaget jeg blod i urinen. Hu er sterilisert så jeg mistenkte urinveisinfeksjon. 

Jeg fikk heldigvis time hos veterinæren vår i dag slik at vi fikk sjekket det. Etter at veterinæren hadde sjekket ph-verdien på urinen spurte hu meg om jeg var sikker på at Iimo var sterilisert. Den slo veldig kraftig ut på blod, men ingenting på de hvite blodcellene, eller hva det nå er. 


1. Iimo følger veldig med på hva som skjer inne hos veterinæren!
 

Hu ville bare være sikker på at det ikke var løpetid. Iimo har aldri hatt løpetid, så jeg var nok så sikker, men jeg løftet henne opp og viste veterinæren magen hennes og bad henne sjekke det for arr. Jeg var rimelig sikker på at hu er sterilisert. Veterinæren fant arr, så da var det greit. 

Når urinen var klar for å sjekkes i microskop var det ikke rart at det var mye blod i urinen. Det var fult i fult med krystaller. Disse avlange krystallene. Det er visst en forskjell, uten at jeg skal påberope meg å hvite forskjellen på de. Iimo passet like gjerne på å tisse på gulvet. Bare blod!

Stakkars lita. Vi plukket med oss en fórsekk fra veterinæren som skal bryte ned krystallene og så fikk vi resept på antibiotika hu skal gå på i ti dager fremover. Etter det blir hu nok frisk som en fisk, satser vi på. Når man har sin første tur som sykling hos veterinæren fortjener man is! 


2. Petter er en skikkelig is-elsker.


3. Nam, nam, nam!


4. Deilig med is i ganen. 


5. Gomle, gomle. 


6. Så godt med is!


7. Iimo eier litt mer manerer enn Petter
 

Jeg hadde vært inne og kjøpt en is til meg og en is på deling til Petter og Iimo. Petter syns han var for stor til at jeg skulle holde isen for han, men jeg måtte jo gi Iimo litt også føre han kunne få hele. Is var visst veldig godt i dag. Det var jo kjempevarmt ute, så. Sikkert 20 grader. 

Etter at Petter og Iimo hadde spist sin is, og Petter fikk halve min da jeg måtte så sykt tisse at jeg ikke en gang orket å spise opp isen, tok vi en liten rusletur i sentrum. Jeg syns det er veldig greit å ta en liten sosialiseringsrunde mens vi først er der. Det gikk kjempegreit. 

Iimo blei redd for noen biler, men langt i fra alle, så det var jo veldig positivt. Petter finnes ikke redd for noe, så vi trener mest på det å ignorere alt og alle. Han er i den alderen der absolutt alt er spennende. Slikt orker vi ikke, så vi trener veldig på det å ha fokus på riktige ting. 


8. Petter var så glad i is at han måtte få min også. Jeg holdt på å tisse på meg så jeg orket ikke å spise opp likevel.
 

Etter rusleturen blei det en kjapp handel føre vi dro hjem. Begge var veldig klare for å legge seg. Man blir fort litt trøtt av nye lukter og nye lyder overalt. Da er det greit å komme hjem til sin egen seng. Iimo tok den store sengen i stuen, mens Petter tok madrassen sin på gulvet i stuen. 

Litt kjedelig å måtte farte til veterinæren i dag, men før eller siden måtte det jo bli Iimo sin tur også. Veterinæren lo litt av meg, for hu syns jo jeg har vært der veldig mye med alle disse dyrene mine. Hu har helt rett i det. Er det ikke den ene, så er det den andre liksom, hele tiden.

Når jeg var på apoteket for å hente ut resepten var det jeg som lo. 132 kr for 10 dager med antibiotika. Den siste antibiotikakuren jeg hentet ut kostet 900 kr! Det er en vesentlig forskjell på Ulvehundene og Iimo liksom. Men nå satser vi på at Iimo blir frisk igjen. Ny urinpørve når fórsekken er tom.

Så får vi se om det har blitt bra til det, eller om vi trenger enda en fórsekk som bryter ned krystallene. Nå skal vi bare slappe av resten av kvelden og lade opp til en grilltur i skogen i morgen. Vi er veldig klare for skogstur. Iimo er i fin form ellers, så regner hu blir glad for en skogstur. 

 

Får din hund is etter et besøk hos veterinæren?

 

____________________________________________________________

#hundogkatt #hund #syk #veterinær #urinveisinfeksjon #is #sosialisering

____________________________________________________________

16 kommentarer
    1. cuskima: Takk- hu er i slaget. Var mer opptatt av å leke med meg, enn å få svar på urinprøven 😉 ha aha.. Det var en fin liten rusletur vi hadde- godt med is 😉 he he

    2. Anne Grethe/FotoSeljordslia: Iimo er jo gratis i forhold til de store, så da måtte jeg jo le litt når jeg skulle betale for antibiotikaen på apoteket liksom. Jeg er jo vant med rundt 900 kr hver gang, så disse 132 kr var jo bare småpenger 🙂

      Men alt i alt kom det jo på 1000 kr likevel, så det er jo ikke akkurat gratis 🙂

    3. Søtmonsen ): Ja, jeg fikk også litt ising av å se på han, men jeg trur han syns det var veldig deilig altså 😀 ha ha.. Denne isen har jo bare et tynt lag med saftis på utsiden (pasjonsfrukt og mango, trur jeg) og krem inni 🙂

    4. Usj..så trasig..ikke gøy..nei, her får de ikke is etter vet..hihihi. Ikke kake på bursdagen sin engang..fy slemme meg..hiiihi Krysser fingre og poter for at alt går bra for henne nå da! God bedring!

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: He he.. Jeg lagde kake til Trier sin 2 års dage, men etter det passet jeg bare på å spise pannekaker til middag på bursdager- det var i grunn ikke så mye mer enn det Lillemor tålte, så 🙂 Men is før, eller etter veterinærtimen har liksom blitt litt tradisjon- så lenge de er i form så klart. Jeg har jo aldri vært hos veterinæren med skikkelig syk hund liksom 🙂 Og Petter tok jo virkelig is-spisingen til et nytt nivå i dag- ha ha <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg