FOTO- DEL, SPØR OG LÆR.

 

Hvis man vil lære mer om foto kan man ikke være redd for å spørre om tips fra folk som kan mye om foto.  

 

Foto er gøy. Det er vi nok alle enige om, som liker å ta bilder.  Det er mye å sette seg inn i når det kommer til foto. Det hjelper ikke bare å lese teorien og tru at man kan foto. Her må det prøves ut i praksis, og man må faktisk feile for å lære. Det er da man ser hvordan ting henger sammen. 

Jeg kan være fornøyd med et bilde, men likevel føle at det er noe som ikke er helt som jeg ønsker, uten å greie å sette fingeren på hva det er. Da er det veldig greit å ha noen å spørre. Jeg er så heldig å være medlem i en gruppe på facebook der mange kan utrolig mye om foto.

I går tok jeg et bilde jeg likte godt, men jeg var ikke hundre prosent fornøyd med det. Jeg greide ikke helt å sette fingrene på hva det var, om det var motivet, fargene, skarpheten, eller hva. Jeg delte derfor bildet i gruppen med opplysninger om hvilke innstillinger som var brukt og ventet på tips.


1. ISO 200, f/8, 1/80 sek, 200 mm, ingen blits. Jeg prøvde å fange en trolsk stemning. 
 

Jeg fikk et tips om å beskjære bildet i nedre- og høyre kant. Nedre kanten fordi lyngen/mosen kanskje tok litt mye fokus bort i fra fjæren, og høyre kant fordi det kanskje var litt mye luft som gjorde at fjæren forsvant litt i bildet. Jeg redigerte bildet på nytt for å se det med egne øyne: 


2. En liten justering kan gjøre mye med et bilde. 
 

Jeg fikk et annet tips om å kanskje fjerne alt det grønne på venstre side, men at den trolske stemningen jeg da var ute etter muligens ville forsvinne. Og at det igjen kanskje var litt mye lyng/mose i nedre kant. Fjæren kom liksom ikke helt frem. Jeg redigerte bildet på nytt for å se det med egne øyne:


3. Jeg ser det vedkommende ser, men det er liksom ikke helt det bildet jeg var ute etter. Den trolske stemningen forsvant liksom helt i mine øyne. 
 

Jeg tok til meg alle tipsene og prøvde meg litt frem. Jeg er ikke veldig glad i det å redigere bildene så mye, men noen ganger er det ikke til å komme unna det å måtte beskjære litt. Etter litt frem og tilbake prøvde jeg en blanding av alle tipsene og blei i grunn mer fornøyd enn med originalen: 


4. Jeg har beskjært nedre- og høyre kant, slik som de første tipsene. I tillegg fjernet jeg litt av det “tunge” grønne i venstre kant for å gjøre bildet litt mykere. Jeg likte det. Bildet har forsatt den trolske stemningen jeg var ute etter.  
 

Foto er kjempegøy bare man tørr. Og man lærer så mye mer bare man tørr å spørre hva man eventuelt kan gjøre bedre. Jeg kan ha tatt 10 bilder av det samme motivet, med 10 forskjellige innstillinger, men at bildet fremdeles ikke blir bra. Da er det veldig greit å få noen ekstra øyne til å se.

En bitteliten justering, som man selv ikke har tenkt på, kan være nok til at bildet får den wow-faktoren man ønsker. Noen ganger må man rett og slett bare ha noen ekstra øyne til å se for å finne ut hva det er som mangler i bildet. Etter det er det bare til å gå ut for å prøve igjen.

Man må ikke være redd for kritikk. Flinke fotofolk er ikke ute etter å kritisere, de vil kun hjelpe. Det finnes mange flotte fotogrupper på facebook, men jeg ville ha styrt unna de største av de største. Finn en mindre gruppe og spør om tips og råd til bedre bilder. Del, spør og lær. Foto er gøy!

 

Liker du foto?

Spør du ofte om tips og råd inne foto?

 

______________________________________________________________________

#foto #tips #råd #del #spør #lær #flink #fotograf #amatør #gøy #teknikk #motiv #wow 

______________________________________________________________________

6 kommentarer
    1. Ja de gruppene jeg har tittet på inne på fb, så har folk vært så slemme mot de som legger ut, at jeg hadde aldri turt! Men det er helt sant at redigeringen, særlig beskjæring, har mye å si!! Jeg syns nr 2 var best! 🙂 Morsomt med foto!

    2. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, jeg er med i en nok så stor gruppe, men kun fordi jeg liker å se og hente inspirasjon. Men jeg deler aldri et bilde der- enten er det ingen som bryr seg, fordi det ikke er et “wow” bilde- de er ikke ute etter å hjelpe liksom- eller også bare kritiserer de med den styggeste kjeften ever 😛 Slikt gidder jeg ikke, for det lærer jeg ingenting av 😛 he he..

      Så moro at du likte den beste- det er jo den som er “nærmest” originalen 🙂

    3. Etdiktomdagen: Så hyggelig å se deg her 😀

      Takk 🙂 Jeg syns jo bildet blei spennende å jobbe med 😀 Kanskj litt mye som noen sa, men jeg syns det var trolsk og spennende 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg