PERSONLIG- DET HJELPER IKKE Å “BRY” SEG PÅ FACEBOOK!

 

Hvor er alle disse som trykker “liker” på facebook når det faktisk skjer noe ute i gaten?

 

Tidligere denne uken leste jeg i Lindesnes Avis om ei lita jente som hadde ramlet på sparkesykkelen sin og slått seg nok så stygt. Blodet rant i fra hodet og hendene hennes. Hu og venninnen var tydelig redde.  Dette skjedde på vei til skolen. Ingen av de voksne rundt som så hendelsen brydde seg!

At voksne mennesker ikke bryr seg når et lite barn slår seg, der blodet til og med renner i fra hodet, er for meg ubegripelig! Jeg blir ikke bare sint på disse voksne, jeg blir lei meg på disse barna sine vegne! Hvordan trur du de føler seg når ingen bryr seg om å hjelpe, når de tydelig trenger hjelp?

Heldigvis finnes det godt i mennesker også. Kenn Bak Jensen, som sto oppe på et stillas og jobbet på et bygg like ved, fikk med seg hele hendelsen og hentet førstehjelpsskrin i arbeidsbilen sin og fikk plastret den forslåtte og redde jenta. Ingen av de som sto rundt brydde seg. Ingen!

Sosiale medier er fint sånn, at man kan spre budskap. Kenn Bak Jensen, som hjalp denne jenta, sa sin mening om likegyldigheten fra de voksne i denne hendelsen, og generelt, og responsen var stor. Men, det hjelper faktisk ikke å bry seg på facebook, hvis ingen bryr seg når det faktisk trengs!

Hvor er alle disse som trykker “liker” på facebook når det faktisk skjer noe ute i gaten? Misforstå meg rett; sosiale medier er kjempeflott til å spre budskap og åpne øynene til folk. Det er bare det at det hjelper så lite å trykke på “liker” hvis du likevel ikke gjør noe i virkeligheten. 

Det viktigste er ikke å trykke “liker” for at det skal se ut som at du bryr deg. Det viktigste er faktisk å bry seg når det virkelig trengs. Det viktigste var at denne forslåtte jenta fikk hjelp der og da. Det viktigste er å vise folk at man faktisk er der for andre når de trenger det, selv om man ikke kjenner dem. 

Trenger noen hjelp, så hjelper man de. Det spiller ingen rolle om det er barn, voksne eller gamle- man hjelper de som trenger hjelp! Fortsett å dele på facebook, forsett å spre budskap om både det ene og det andre, men vær så snill; hjelp de som trenger det i det virkelige liv også. 

 

Del gjerne innlegget hvis du er enig. Eller uenig for den saks skyld. 

 

Er du et godt menneske?

 

_________________________________________________________________________________

#personlig #meninger #likegyldighet #engasjement #budskap #hjelpe #bryseg #barn #voksne

#mennesker #samfunn

_________________________________________________________________________________

22 kommentarer
    1. Herlighet..det er jo helt utrolig! jeg trodde virkelig at folk var mer hjelpsomme…Men det er vel fordi jeg selv hadde jo selvfølgelig sluppet alt jeg har i hendene og hjulpet!! Jeg har hjulpet flere som får illebefinnende på “byen” og yt førstehjelp. Jeg har måttet gi munn mot munn, med oppkast ol..men jeg har da aldri tvilt på at jeg skal hjelpe!! Mener man er pliktig til det jeg da.. grr..blir så sint når jeg leser sånn.. Jeg ønsker ikke å komme først til en skadested, men er du i nærheten, ja da må man trå til! Men jeg var med på en gang at folk løp videre mens jeg stod med gjennopplivning av en person..og måtte rope ut om noen kunne hjelpe meg! Da kom det en som var lege..men alle andre, vek unna..grrr…Det er bedre å gjøre litt, enn ingenting!!

    2. Veldig enig i det du skriver. Jeg tror rett og slett at folk ikke vet hvordan dem skal hjelpe lengre, virker i alle fall veldig sånn og jeg har følt på det en del ganger. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, hva som er greit å gjøre og alt det der og da blir jeg usikker noe som fører til at jeg ikke gjør noe. Nå tenker jeg ikke på om jeg ser et lite barn blir skadet så klart, men andre ting.
      Det er virkelig trist verden har blitt sånn.
      Håper du får en kjempeflott helg! Det er så bra at du skriver om sånne tema som dette 🙂

    3. SÅ glad for at du skriver dette! Helt forferdelig at mennesker bare kan gå forbi når noen faktisk trenger hjelp! <3 Har sett utallige slike videoer på Youtube også.. Og jeg kjenner hvor sint jeg blir! Da er det SÅ godt å høre om, når noen faktisk bryr seg og stiller opp for noen som trenger! <3

    4. Du det har jeg også lurt på…. Er det så mange som ville ha hjulpet? Er det bare uflaks at man til stadig hører om de som blir forbigått når noe skjer? Jeg tror det er flokkmentaliteten. Om én går bort, så gjør gjerne flere det. Mener det er noen klipp på youtube der tilfeldige folk tester det ut i praksis. Samtidig har vi den usynlige boblen, ingen skal bry seg for mye… I Kina er det verre… på live leak kan du skrekkelige videoklipp! Blant annet der en liten gutt på 3-4 blir påkjørt og alle bare kjører forbi. En på moped ser ned på gutten, men kjører bare. Problemet deres har visst vært at de som involverer seg kan bli sett på som ‘skyldig’, derfor våger de ikke å trå til. Det var skrekk eksempel, slik ønsker vi IKKE å ha det! :'(

    5. Dette er så sant. Det virker som det er viktigere å bli sett som et medmenneske enn å være et. Det er nok ikke flere medmennesker blant oss fordi om oppmerksomheten rundt saker tilsynelatende øker, dessverre.

    6. dvergpinschere i mitt hjerte: Det er jo helt forferdelig at ingen gjør noe. Jeg hadde blitt så lei meg hvis det var jeg selv som trengte hjelp, men ikke fikk det 🙁

      Jeg vil så absolutt ikke være ført til et ulykkested- men jeg hadde da virkelig hjulpet der jeg kan- om det så bare er å “trøste” mens jeg ringer etter hjelp. Man kan nok ikke hjelpe med alt, men man sørger i alle fall for at hjelp kommer, før man går der i fra!

    7. RisRosOgKlaging: Nei, alle kan nok ikke hjelpe med alt. Jeg hadde garantert ikke vært så til mye hjelp om jeg var først ute til en bilulykke, for eksempel, men jeg hadde i det minste tatt mitt ansvar med å ringe etter hjelp og blitt der til hjelpen kom før jeg eventuelt dro videre. Jeg hadde aldri bare sett på for så å dra der i fra og tenkt at noen andre sikkert kommer og hjelper.

      Det var jo litt slik som skjedde med denne jenta. Noen stoppet opp og så på, før de bare gikk videre uten å hjelpe, eller ringe etter hjelp. Jenta kunne jo ha fått hjernerystelse for alt man veit- det er bare trist å tenke på at folk bare går forbi. Vi bor i Norge liksom!

      Tusen takk 🙂 Håper helgen din har vært bra så langt og at du får en fin-fin søndag 😀

    8. Unni: Takk. Ja, det er helt ubegripelig, og skammelig av de voksne.

      Jeg har også sett disse videoene på youtube og slikt- jeg får vondt langt inn i beinmargen av å se på hvordan folk behandler hverandre. Ser du ut som en som ikke har så mye er du null verd, men så fort du har en dress på, da flokker folk seg rundt deg for å hjelpe- skammelig altså 🙁

    9. Anne Grethe/FotoSeljordslia: Ja, ikke sant? Jeg blir jo sint bare av å lese om det! De som bare sto å så på, føre de gikk videre uten at noen andre hadde kommet for å hjelpe, skal bare være glad for at det ikke var jeg som var der- jeg hadde klikket på dem!

    10. Mia: Det er trist at det er slik. Jeg har også hørt om dette i Kina- det er helt forferdelig at et land som Kina, ligger så langt etter på slike ting. Sorry at jeg sier det, men jeg vil kalle det å ligge langt etter. Ikke bare om at de kan bli sett på som “skyldige”, men de kan visst bli ansvarlige for å måtte betale for den medisinske behandlingen også, selv om de bare hjalp en fremmed på gaten. Det er trist, at slike ting skal ødelegge for at folk skal bry seg om hverandre. At utviklingen her i verden kan få lov til så stoppe opp på denne måten er bare skammelig for hele verden.

    11. frodith: Ja, det er jo der ting skjer- ikke på facebook- der blir det kun delt. Virker som om folk faktisk er dumme nok til å tru at “facebook” er livet. Trist.

    12. Dette blogginnlegget deler jeg mer enn gjerne, for det er et kjempeviktig budskap. Dét å virkelig vise at man bryr seg om sine medmennesker når det trengs.
      Man tenker jo selv at det er en selvfølge, men så har man dessverre både sett og erfart at det slettes ikke alltid er tilfelle. Og man har skjønt at det nok kan være et norsk/skandinavisk problem, særlig etter å ha flyttet til varmere strøk hvor også folk viser mer hjertevarme og omtanke generelt. Og ja, selvsagt trår man til og hjelper der man kan. Og da slettes ikke for å vise seg overfor andre, men at det kommer spontant-rett i fra hjertet. <3

    13. Monica: Tusen takk 🙂

      Og jeg trur det er mye sant i det du sier- jeg trur vi generelt er mer opptatt av oss selv, enn andre, enn det mange andre land er. Trist at det har blitt slik 🙁

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg