FOTO- BLOMSTER FRA FOTOKURS.

 

I mai i fjor var jeg på et fotokurs og da lærte jeg så mye! 

 

Det er rart å se hvor mye man forandrer seg innen foto med tiden. I begynnelsen tok jeg bilder bare for å ta bilder, for å si det sånn. Jeg var nok mer opptatt av å få skarpe bilder, enn at motivet i helhet skulle se bra ut. Det er ikke bare lett å skulle tenke på alt, alltid med en gang.

Slike ting kommer som regel etter hvert. Det gjorde det for meg. Likevel sleit jeg liksom med å få gode bilder. Bildene mine blei på en måte flate, eller uten liv, om man kan si det sånn. Nå tar jeg mest bare hverdagsbilder av hundene, så det skal en del til for å få wow-bilder av det.

Likevel var det noe som manglet i bildene. Det var derfor veldig gøy når jeg fikk anledning til å være med på et fotokurs i Fyresdal i fjor. Jeg følte jeg lærte så mye. Vi brukte halv-manuelle innstillinger, for å få forståelsen av “A” og “S” (Nikon) og jeg må si det hjalp!


1. Øver på skarphet.


2. Øver på skarphet og plassering av motiv.


3. Øver på forståelsen med hvordan noe blir skarpt og noe blir uklart.


4. Øver på å finne spennende motiv. 


5. Øver på hvordan lyset påvirker bildene.


6. Øver på det å øve.


7. Øver på forståelsen for “rot” i bildet.


8. Fortsett å øve. Øvelse gjør mester, sies det.
 

Å prøve seg frem er det beste man kan gjøre. Desto mer man feiler, desto mer lærer man. Det er min erfaring. Det viktigste er i alle fall å ikke være redd for å feile. Jeg prøver meg frem på litt forskjellig hver gang jeg er på tur. Noen ganger går det bra, andre ganger ikke. 

Jeg syns det er fryktelig kjipt å dra på tur for så å komme hjem med totalt ubrukelige bilder fordi jeg har prøvd meg helt på egen hånd. Det er jo litt gøy om man i det minste har et, eller kanskje til og med to bilder å vise frem når jeg kommer hjem. Det er litt av det gøye med foto.

Jeg sørger derfor for å i alle fall ta noen bilder med halv-manuelle innstillinger, slik at jeg ikke kommer tomhendt hjem. Men jeg prøver meg alltid på noen hel-manuelle innstillinger. Jeg har fortsatt enormt mye å lære, men jeg føler jeg er på god vei etter dette fotokurset i fjor. 

 

Har du vært på fotokurs?

Har du forandret fototeknikken din underveis?

 

___________________________________________________________

#foto #fotokurs #kurs #motiv #skarphet #iso #blender #lukkertid #nikon 

___________________________________________________________

24 kommentarer
    1. frodith: Ha ha ha.. Har vært på behandling i dag så jeg er maks full i hodet- jeg sovnet på sofaeni det sekundet jeg publiserte- så fikk det jo ikke med meg i det hele tatt 😛 ha ha.. Jeg hadde sikkert ikke skjønt det hadde det ikke vært for dere som passer på meg <3 ha ha

    2. Flotte bilder!! ja jeg skjønte ingen ting av hvorfor du plutselig var på den gamle bloggen…hihih.

    3. dvergpinschere i mitt hjerte: Ha ha.. Pinlig. Men jeg har rett og slett vært til behandling i dag og det føles ut som jeg er full. Og jeg rakk såvidt å publisere innlegget føre jeg sovnet på sofaen, så jeg hadde sikkert ikke fått det med meg hadde dere ikke nevnt det 😛 Er det mulig liksom? 😛 ha ha..

      Men tusen takk, igjen 😀 <3

    4. Så moro med fotokurs! Dette var jo fine øve-bilder det 🙂 Jeg har ikke hatt gleden av å delta hands-on på noe fotokurs, men jeg har organisert en god del av sorten og løpt rundt i kulissene. Har som mål å få lest litt i manualen til speilreflekskameraet før sommeren slår inn for fullt.

    5. Du er flink og har kommet langt. Artig å høre at du har vært på fotokurs. Det har jeg også. En lærer masse som klart forbedrer fotoene. Selvsagt forandrer en fototeknikk etter hvert som en lærer mer. Fra å gå rundt å fotografere på automatiske innstillinger, tar en foto ett skritt videre og stiller mer på det tekniske i kameraet. Bilde nummer to og fire tiltaler meg mest, fordi de er rolige for øyet og har skarphet over hovedblomst / er 🙂

    6. toveview: Tusen takk 🙂 Foto er veldig gøy bare man vil og våger 😀

      Tusen takk 🙂 Jeg liker godt nr. 4 selv 🙂 Det blei liksom litt annerledes, på en måte 🙂

    7. Hans Petter: Oi, det er vanskelig når man ikke kan vise helt på kameraet. Selv har jeg Nikon, så jeg får bruke det som et eksempel.

      Først og fremst må man jo hvite hva ISO, lukkertid og blender er- og hvordan de fungerer ved ulike forhold. Jeg vil anbefale å printe ut dette bildet og alltid ha med i lommen/kameravesken- den hjelper i alle fall meg til å huske litt bedre:
      http://static1.squarespace.com/static/54cabc94e4b05fe867160b8b/t/554cd187e4b0a63ee6153bec/1431100078582/image.jpg?format=1000w

      Og så vil jeg anbefale å begynne på halvautomatiske innstillinger for å få bedre forståelse på hvordan lukkertid og blender fungerer. På Nikon er det i alle fall “A”-beldner, og “S”-lukkertid.

      Når du velger “A”, så bestemmer kameraet automatisk lukkertiden for den, men du velger fremdeles ISO selv. På “S” velger kameraet blenderen for den, men du kan fremdeles velge ISO selv. Når man har fått god forståelse på hvordan disse to virker, kan man lettere prøve seg på helmanuelle instillinger- “M”. Da stiller du inn absolutt alt selv- vanskelig, men veldig gøy 🙂

      Jeg er fortsatt hovedsakelig på halvautomatiske innstillinger- A og S- men jeg prøver meg alltid litt på “M” også, bare for å få litt følelsen på det 🙂 Det er vanskelig med lys og skygge, bevegelser og alt som er, men når man først får til et bilde man er fornøyd med, så er det veldig gøy 😀

      Det viktigste, som jeg vil si, er at man har det gøy når man driver med foto. Man må ikke henge seg opp i at bildet skal bli helt perfekt teknisk hele tiden. Kanskje motivet blei kjempeflott, men at man mangler noe på det tekniske- det spiller ingen rolle så lenge du ser og forstår hva du gjorde riktig og hva du må gjøre annerledes 🙂 Neste gang får man kanskje et teknisk godt bilde, men at motivet kunne være bedre- det er slik man lærer 🙂

      Ha det gøy 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg